Met de uitrol van intelligente verkeerslichten en het virtueel samen bouwen met BIM, maakt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de omslag naar digitaal wegbeheer. Recent wonnen zij met dit project als beste Smart Cities-project én in de categorie Innovatie op de Digital Society Awards for eGov & Smart Cities. Daarnaast won AWV ook de gouden Technologie award op de Publica Awards en een eerste plaats in de categorie ‘Communication’ voor het participatietraject A12 Belgian op de Construction Awards.
Agentschap Wegen en Verkeer grote winnaar in categorie Smart City op de Agoria Digital Society Award
Intelligente verkeerslichten (iVRI’s) spelen in op het verkeer. Weggebruikers connecteren via navigatieapps en boordcomputers met de lichten. Door te berekenen wanneer en hoe lang elke weggebruiker groen nodig heeft, verbetert de verkeersstroom. De groentijden hangen af van het type weggebruiker, de locatie en de actuele verkeerssituatie. Tijdens een drukke ochtendspits kan op hetzelfde kruispunt de lichtenregeling anders zijn dan op een rustige zondagochtend. Nood- en hulpdiensten krijgen steeds prioriteit: als zij komen aanrijden met zwaailichten en sirene, krijgt hun rijrichting automatisch groen.
iVRI’s zijn een belangrijk deel van het Mobilidata-programma, een publiek-private samenwerking van AWV met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, het Departement Economie, Wetenschap en Innovatie, imec en Vlaio. “We zetten met dit project concrete stappen in een digitaal wegbeheer waarbij we realtime-informatie over het verkeer delen met weggebruikers, die op hun beurt connecteren met onze weginfrastructuur. Verplaatsingen worden zo vlotter, veiliger, duurzamer én meer comfortabel, " zegt Erika Decorte, projectverantwoordelijke Mobilidata bij AWV.
Met het Bouwwerk Informatie Management - kortweg BIM - bouwen alle partners virtueel samen aan een digitale tweeling van een bouwproject. Dit maakt het samenwerken op het terrein een pak efficiënter. Ook voor de plaatsing van de iVRI’s, wordt via BIM gewerkt. “We moedigen het werken met BIM aan - ook bij elektromechanische projecten,” zegt Natasha Blommaert, Portfolio Manager Innovatie & Informatie- en Datamanagement bij AWV. Dat ook bij deze projecten BIM wordt opgenomen, werd als verdienste opgemerkt door de vakjury.
OTL - ObjectTypenBibliotheek - wint gouden Technologie award op de Publica Awards
Met de ObjectTypenBibliotheek, of OTL, heeft het Agentschap Wegen en Verkeer niet alleen BIM in de infrastructuursector gestandaardiseerd, het stelt ons in staat virtueel te bouwen met BIM en een innovatieve en digitale wegbeheerder te zijn. AWV won de gouden award in de categorie ‘Technology’ op de Publica Awards, een organisatie van Bouwkroniek en La Chronique.
De ObjecttypenBibliotheek - kortweg OTL - brengt de infrastructuurobjecten (of assets) semantisch in kaart brengen, door het definiëren en standaardiseren van de informatiebehoefte met betrekking tot assets/infrastructuurobjecten aan de hand van een semantisch open datastandaard. Het is met andere woorden dé standaard om BIM-gericht werken te faciliteren en een daaraan gekoppeld lifecycle Asset Informatie Management Systeem op te zetten en te voeden. De OTL zorgt dat voor elk infrastructuurproject dezelfde informatie wordt uitgewisseld en we een gemeenschappelijk taal spreken.
Met het Bouwwerk Informatie Management - kortweg BIM - bouwen alle partners virtueel samen aan een digitale tweeling van een bouwproject. Dit maakt het samenwerken op het terrein een pak efficiënter. BIM is de sleutel voor een betere samenwerking met al onze projectpartners, zal een hogere kwaliteit van het ontwerp en de uitvoering met minder faalkosten met zich meebrengen, plus ons laten evolueren naar meer predictief onderhoud.
“Het agentschap Wegen en Verkeer heeft een toonaangevende standaard opgezet voor het uitwisselen van infrastructuur gegevens en stelt deze op technologisch hoogstaande manier ter beschikking aan de volledige sector en ver daarbuiten als een interbestuurlijke datastandaard, wat als verdienste werd opgemerkt door de vakjury.” We stellen de OTL inderdaad ook beschikbaar als een open standaard bruikbaar voor alle infrastructuurbeheerders, en moedigen alle andere Belgische bestuursniveau’s aan om ook OTL-conform te gaan werken met BIM. Zo reiken we onze hand uit naar onze Waalse, Brusselse collega’s, Steden en Gemeenten en andere infrastructuurbeheerders om BIM-gericht werken en OTL conforme data uit te wisselen bij elk infraproject,” zegt Natasha Blommaert, Portfolio Manager Innovatie & Informatie- en Datamanagement en BIM programma manager bij AWV. “Het belang van BIM (digitaal samenwerken in de bouwsector) groeit, ook voor infrastructuurprojecten. Als wegbeheerder willen wij hierin richtinggevend zijn, zowel voor het samenwerken tijdens de studie en uitvoering van projecten, als voor het gebruik van intelligente informatiemodellen tijdens het verdere beheer en onderhoud. Wij kunnen dit uiteraard niet alleen, een constructieve samenwerking met al onze projectpartners is cruciaal voor het slagen van een BIM-project en daar is de OTL de eerste bouwsteen van”, geeft Natasha Blommaert nog mee.
Agentschap Wegen en Verkeer in de prijzen op Belgian Construction Awards
Op de Belgian Construction Awards, een initiatief van tijdschriften Bouwkroniek en La Chronique, kaapte het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de eerste plaats weg in de categorie ‘Communication’ voor het participatietraject A12, uitgerold in samenwerking met Team A12. De projecten ‘Ringpark Zuid’ en ‘Uitrol intelligente verkeersregelinstallaties Mobilidata’ behaalden beide een mooie tweede plaats. Een laatste project, BIM-data, werd bekroond met een bronzen award. AWV is trots op deze mooie erkenningen voor het werk dat tot nu toe geleverd werd.
De Communication Award bekroont een team dat op de meest effectieve wijze communicatie inzet om een product, dienst of prijs te promoten. In het geval van het A12-project gaat het over het intensieve communicatie- en participatietraject voor de herinrichting van vijf kruispunten op de A12/N177 in Aartselaar en Wilrijk-Zuid. Deze kruispunten volledig aanpakken en anders inrichten kan niet over één nacht ijs gaan. Inspraak van personen die er wonen en werken of vaak passeren, is van groot belang. Daarom is de erkenning voor dit project, met een Belgian Construction Award, ook zeer motiverend.
De jury was lovend: “AWV en Team A12 zijn een voorbeeld voor de sector. Ze zetten al van bij de start ruim in op overleg en participatie bij het complexe infrastructuurproject. Het creëren van draagvlak voor zulke projecten kunnen we alleen maar toejuichen.”
Zilver en brons met BIM Infrastructure Award, Innovation Project & Process/IT Award
Het project ‘Ringpark Zuid’ van AWV en Stad Antwerpen werd nummer twee in de categorie BIM Infrastructure Award. Die prijs gaat naar een BIM-infrastructuurproject dat gerealiseerd werd in de Benelux. BIM staat voor ‘Building Information Modelling’, waarbij een project uitgebouwd wordt aan de hand van digitale bouwmodellen. Voor het ontwerp van Ringpark Zuid werken AWV en het ontwerpteam met een BIM-model dat dan een virtuele weergave vormt van het bouwwerk.
De Innovation Project Award wordt uitgereikt aan een vernieuwend project. Het project ‘Uitrol Intelligente Verkeersregelinstallaties Mobilidata’ werd als lichtend voorbeeld bekroond met een mooie tweede plaats door de future-proof, smart en duurzame innovatieve digitalisering van infrastructuur.
Bij de Innovation - Process/IT Award blonk het ‘BIM-data aanleveringsportaal DAVIE’ uit als een innovatief proces of technologische ontwikkeling in de bouwsector. DAVIE wordt beschikbaar gesteld aan de sector als BIM-dataportaal voor Data Acceptatie, Validatie en Informatie Extractie, en maakt het mogelijk data conform de OTL-datastandaard (ObjectTypenBibliotheek) uit te wisselen en terug beschikbaar te stellen aan alle opdrachtnemers. Het is een mooi voorbeeld van hoe co-creatie, informatiedoorstroming en een efficiënt hergebruik van data de infrastructuursector vooruit kan helpen! Het levert een derde plaats op bij de tweede editie van de Belgian Construction Awards.
bron:
https://wegenenverkeer.be/nieuws© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer