Afwateringssysteem werd geïntegreerd in de vloerplaat op Casernes site

Gepubliceerd op 10-01-2022 14:25

In Namen is de herontwikkeling van de Casernes-site – een project dat Novia gedoopt werd – in volle gang. De nv Cœur de Ville, waarvan de onderneming Thomas & Piron Bâtiment en verschillende architectenbureaus deel uitmaken, is belast met dit project, dat tot doel heeft een hele wijk van de Waalse hoofdstad te transformeren. De afwatering van de ondergrondse parkeergarage die alle gebouwen van het project gemeen hebben – 8.000 m² – vergde veel denkwerk en vindingrijkheid van met name de ontwerpafdeling van Deschacht, die met succes bij dit project betrokken was.

bron afbeeldingen: Deschachtbron afbeeldingen: Deschacht

“Dit project had een belangrijke beperking,” legt Dimitri Steilen, hoofd van de ontwerpafdeling van Deschacht, uit. De toekomstige parkeerplaats bevond zich immers onder de grondwaterspiegel, 5 meter lager dan het peil van de Maas die langs de gebouwen stroomt. “Omdat niet werd gekozen voor de aanvankelijke klassieke oplossing van afwatering onder de vloerplaat, wilde Thomas & Piron Bâtiment deze afwatering in HDPE in de dikte van de invert maken, wat heel bijzonder is.” “Onze teams doen dit soms op stukken van 20 tot 40 meter”, zegt Stéphane Thijs, hoofdbestuurder bij Thomas & Piron Bâtiment.

De ontwerpafdeling van Deschacht heeft het project daarom opnieuw bekeken in nauwe samenwerking met Thomas & Piron Bâtiment. Het uiteindelijke voorstel had verschillende invloeden, zowel op de gebruikte producten – zusterbedrijf Collinet leverde veel op maat gemaakte onderdelen en een twintigtal inspectieputten in HDPE (hoge dichtheid polythyleen, met geïntegreerde treden) en MDPE (medium dichtheid polythyleen) – als op de manier waarop de invert werd gemaakt, zoals Stéphane Thijs toelicht: “Vanwege de integratie van de afwatering in de invert is dikker beton nodig, maar ook regelmatige vaste punten om de stabiliteit en de helling van de leidingen te kunnen handhaven wanneer het beton ertegenaan duwt. Op sommige plaatsen, waar de invert 1 meter dik is, hebben we 80 tot 90 cm beton boven de buizen, die er druk op uitoefenen!” Het was daarom meer dan noodzakelijk te kunnen beschikken over buizen van polyethyleen met hoge dichtheid.

Deschacht deed ook een beroep op Kessel AG voor de levering van verschillende modellen vloerputten, waaronder één van een speciale soort. “Dit is ons product Ecoguss, een alternatief voor traditioneel gietijzer,” legt Wouter Van den Bergen, manager van Kessel AG voor België, uit. “Gietijzer wordt vaak gebruikt in parkeergarages, maar het roest vrij snel en regelmatig onderhoud is noodzakelijk. Bij Ecoguss, dat is gemaakt van een mengsel van gietijzer en kunststof, doet dit probleem zich niet voor. De afvoer blijft vele jaren schoon en is ook geen elektrische geleider. Het is dus niet nodig om hem met de aarde te verbinden.” In totaal werden 85 afvoerputten in Ecoguss geplaatst, naast 50 lichtere, conventionele afvoerputten in kunststof in zones met minder verkeer.

Natuurlijk moesten de leidingen getest worden voordat de vloerplaat gebouwd werd. Stéphane Thijs: “Om een zo lang mogelijke levensduur te garanderen en toekomstige ingrepen tot een minimum te beperken, werden bij elke voltooide sectie endoscopische tests uitgevoerd om de dichtheid en de helling van de leidingen te controleren. Na het storten van het beton wordt ook een tweede pas uitgevoerd om te controleren of er geen gebreken waren.

Alle drie de partners zijn uitermate tevreden over hun samenwerking bij dit technisch uitdagende project.

https://www.deschacht.eu/project/een-afwateringssysteem-onder-noviahttps://www.wegenbouw.be/bedrijven/759331/deschacht
afwateringssysteem onder Novia werd geïntegreerd in de vloerplaat om waterinsijpeling te vermijdenafwateringssysteem onder Novia werd geïntegreerd in de vloerplaat om waterinsijpeling te vermijden