FEBE Awards: ook Oosterweelverbinding en Sanering Slijperstraat in Staden vallen in de prijzen

Gepubliceerd op 27-11-2021 22:13

Het saneringsproject van de Slijperstraat in Staden was laureaat in de categorie 'Precast infrastructure'. De toepassing van innovatie infiltratiegoten maakt het een pioniersoplossing voor een klimaatproof wegenstructuur. De jury was verder erg onder de indruk bij het Oosterweelproject van de technische uitwerking van de uitdagende constructies bij de spoorwegoverbuggingen. Dit leverde de Precast in Structurs Award op voor de Oosterweelverbinding.

Sanering Slijperstraat wint de Precast in Infrastructure Award

Dat het klimaat verandert, beseft iedereen stilaan wel. We worden geconfronteerd met meer en intensere regenbuien maar ook met langere periodes van droogte. Door de grote mate van verharding kan het regenwater niet ter plekke in de bodem dringen en daalt het grondwaterpeil zorgwekkend.

Het water rechtstreeks door de het oppervlak laten infiltreren is dan ook de regel. Maar binnen het gabarit van de weg maken mobiliteitsvoorwaarden, zoals bredere fiets- en voetpaden of een minimale breedte voor openbaar vervoer, dat moeilijk.

In dit project is er gebruik gemaakt van een innovatieve wegopbouw waarbij de weg functioneert als een onbewerkte akker terwijl hij even duurzaam is als een klassieke wegopbouw, zelfs bij veel en zwaar verkeer!  Voor deze nieuwe wegopbouw werden speciale geprefabriceerde betonnen kolken ontwikkeld, die het water opvangen en filteren, alsook betonnen U-goten, die het water verdelen en ter plaatse laten infiltreren.

Aquafin, het studiebureau, experten, de bouwheer en de aannemer werkten nauw samen met de producent van de nieuwe geprefabriceerde betonelementen. Samen hebben ze de wegopbouw nog verder geoptimaliseerd voor een maximaal resultaat. Dit concept is absoluut een sterk wapen voor een klimaatrobuuste omgeving en is bovendien breed inzetbaar.

De mening van de jury: Dit is een innovatieve benadering van een waterbufferende weg: door het gebruik van poreuze goten is het mogelijk om water dat van een klassieke weg afstroomt terug onder de weg te brengen om daar gebufferd en/of geïnfiltreerd te worden. Het gebruik van prefab beton laat een kwalitatieve plaatsing met een controle op de doorlatendheid toe. Dit leidt tot een combinatie van een goed berijdbare weg en een optimaal waterbeheer zonder inname van extra volume. Het is tevens goed te zien dat een product dat in vorige sessies genomineerd was, nu ook geïntegreerd is in een totaalproject, met positief resultaat.

Architect: Sweco Belgium nv - Aannemer: Aannemingen Penninck nv - Studiebureau: Sweco Belgium nv - Opdrachtgever: Aquafin nv – Gemeente Staden - Prefab betonelementen: Lithobeton nv- Andere partner: AB Roads bvba – CRR

Oosterweelverbinding wint de Precast in Structurs Awards

Oosterweel gaat over zoveel meer dan het sluiten van de Ring: dit project laat de Antwerpenaar dromen van een veiligere, vlottere, groenere en gezondere toekomst. Deze werken zijn niet alleen ongezien groot qua omvang maar verzetten ook bakens op technisch vlak. Hierin speelt prefab beton een belangrijke rol. Door het gebruik van dit materiaal konden belangrijke uitdagingen aangegaan en met succes afgerond worden. Voor de nieuwe ‘Park & Ride’-gebouwen werden bijvoorbeeld geprefabriceerde betonnen kolommen verkozen boven ter plaatse gestorte oplossingen. Het gebruik van geprefabriceerde betonnen liggers liet een vlotte uitvoering toe van het Ecoduct over de Ring, de reeds geopende kluifrotonde over de E34 en het knooppunt Antwerpen-West waaraan nog steeds volop gebouwd wordt.

De spoorwegoverbruggingen voor dat knooppunt vergden trouwens een knap staaltje van prefab betonoplossingen. Maar liefst 74 brugliggers met een lengte van 22 tot 35 meter en een gewicht van 36 tot 78 ton werden geplaatst. Uitzonderlijk daarbij is dat de landhoofden van die bruggen gefundeerd werden op gewapende grond.

Een hele klus die enkel geklaard kon worden dankzij een goede samenwerking tussen de fabrikant van het prefab beton en onze partners binnen de THV Rinkoniën.

De mening van de jury: Een hele opgave, want de elementen zijn voorgespannen en door verscheidene factoren onderhevig aan vervorming. Voor identieke elementen is een differentiële vervorming gemakkelijk te voorkomen, maar voor unieke elementen is dat wat anders. Lengte, graad van voorspannen en omstandigheden bij productie en stockage zijn immers telkens anders. Ergon loste het op door in functie van de opgemeten opbuiging na productie de positie van de tijdelijke steunpunten zorgvuldig te kiezen: balken met een grotere opbuiging stockeerde men op steunpunten in de nabijheid van de uiteinden.  De steunpunten van elementen met een kleinere opbuiging werden meer naar het midden geplaatst.  Deze werkwijze resulteerde in elementen waarvan de opbuiging quasi gelijk is.

De jury is erg onder de indruk van de technische uitwerking van deze uitdagende constructies. Deze realisatie getuigt van een grote dosis creativiteit, knowhow en vakmanschap.

Architect: Zwarts & Jansma Architects BV - Aannemer: THV Rinkonien (CIT Blaton sa, Artes Roegiers nv, Mobilis bv, Stadsbader nv) - Studiebureau: Arcadis Belgium nv – Ney & Partners nv - Opdrachtgever: Lantis nv - Prefab betonelementen: Ergon nvD

De presentatie kan u hier opnieuw bekijken:

 

bron:

https://febeawards.be/nl/home/