Officiële start van MIA -Mobiliteit Innovatief Aanpakken- in Limburg

Gepubliceerd op 17-11-2021 11:53

Woensdag 10 november ging in Limburg MIA of ‘Mobiliteit Innovatief Aanpakken’ officieel van start op het terrein. MIA is de nieuwe Vlaamse bestuurlijke aanpak die werk maakt van meer verkeersveiligheid door minder regels, meer efficiëntie en een betere samenwerking. Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Met MIA wil ik o.a. zorgen voor een vereenvoudiging van ingewikkelde procedures en komaf maken met dienstorders die, in het belang van de verkeersveiligheid, de aanpak en uitvoering van kleine infrastructurele werken of quick-wins (te) vaak verhinderen. Eind juni 2021 werd de samenwerking tussen de verschillende partners officieel bevestigd en vandaag start de eerste werf in Herk-de-Stad. Later dit jaar en in 2022 starten nog 50 andere MIA-werven verspreid over Limburg. “Voor mij is het streven naar nul verkeersslachtoffers een dagelijkse doelstelling. Nu de cijfers stagneren, is een innovatieve aanpak een absolute noodzaak.”

bron afbeelding: reportagebron afbeelding: reportage

Verkeersonveilige punten aanpakken

Vandaag start de eerste werf op het terrein in Herk-De-Stad. Eikenaar NV Wegenbouw zal hier op de N2 (Ursulinnenstraat) de afslagstrook verlengen. De ingreep is nodig om de verkeersafwikkeling en veiligheid op het kruispunt te verbeteren. Er volgen snel ook werven in Genk (N702 Taunusweg), Zutendaal (N77), Diepenbeek (E313 4 bruggen) en Dilsen-Stokkem (N78) uitgevoerd door verschillende Limburgse aannemers.

“In totaal zullen er in Limburg op 50 locaties werken worden uitgevoerd. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werkt samen met Confederatie Bouw Limburg om enerzijds gekende verkeersonveilige punten aan te pakken, anderzijds om te leren hoe dat sneller en beter kan”, duidt minister Peeters.

Het zijn experimenten met een laagdrempelige aanpak waarbij ook (kleine) lokale wegenbouwers en studiebureaus opgeleid en begeleid worden door Confederatie Bouw Limburg. Ze werken samen een concreet uitvoeringsvoorstel uit op basis van een conceptoplossing.

Chris Slaets, gedelegeerd bestuurder – directeur van Confederatie Bouw Limburg: “Confederatie Bouw Limburg en VlaWeBo Limburg streven samen naar oplossingen die voor iedere partij, zowel voor de burger, de ondernemer en de aanbesteder, werken en zo tot een win-win model te komen. Vanaf de eerste schop in de grond gaan we samen via moderne technieken de werken analyseren om te kunnen optimaliseren. Op lange termijn willen we onze bedrijven innovatiever, performanter en rendabeler maken zodanig dat onze Limburgse wegenbouweconomie structureel beter en performanter wordt.”

Proactieve detectie van verkeersonveilige punten

Daarnaast wordt er ook geëxperimenteerd met proactieve detectie van verkeersonveilige punten, dat betekent dat risico’s worden opgespoord nog voor er slachtoffers vallen. Deze werken worden gecoördineerd door het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt.

“We moeten uiteraard gevaarlijke punten aanpakken maar we moeten vooral voorkomen dat ze zich vormen”, aldus minister Peeters. “Op deze locaties zullen risico’s worden opgespoord. Het doel is het ontwikkelen van een methodologie en die dan ook verder uitrollen over heel Vlaanderen.”

Binnen  MIA is er ook een platform met burgerparticipatie rond verkeersveiligheid vervat waaraan 5 lokale besturen meewerken o.a. Hamont-Achel, Tessenderlo en Lummen. Daarnaast werken we aan proactieve verkeersveiligheidsevaluatie o.b.v. conflictobservatie met camera’s op 5 verschillende locaties in Lummen, Lanaken, Maasmechelen, Pelt en Hasselt. Tot slot brengen we ook verkeersonveilige situaties in kaart m.b.v. drones op 3 locaties in Beringen, Lanaken en Dilsen-Stokkem. Midden november hangt de eerste drone in de lucht voor beeldopnames.

 

Over MIA

Waarom deze trendbreuk? Uit een dubbele consultatieronde via verkeersveiligheidstafels met lokale besturen en politiezones bleek dat er aan initiatief en goede wil geen gebrek is, maar dat een veelvoud aan regeltjes, dienstorders en ingewikkelde en tijdrovende procedures een efficiënte aanpak van kleine infrastructuurwerken verhinderen.

Met MIA als beleidsvisie in haar nieuw Verkeersveiligheidsplan, wil minister Peeters voor een nieuwe dynamiek zorgen op het vlak van verkeersveiligheid. De kernwoorden van MIA zijn: sneller, samen en alert. De focus ligt op eenvoud (minder regels), versnelde output, efficiëntie, inspraak, maatwerk, slimme toepassingen, evaluatie en bijsturing. “We weten intussen waar de gevaarlijke kruispunten of de onveilige fietspaden liggen. Het is nu een kwestie van deze aan te pakken”, zegt Peeters.

Lydia Peeters hecht zeer veel belang aan de mening van de verschillende stakeholders om haar verkeersveiligheidsbeleid op af te stemmen. De afgelopen weken ging ze niet alleen in overleg met het brede middenveld, maar ook met zeer specifieke doelgroepen, zoals vertegenwoordigers van het jeugd- en kinderrechtenbeleid, doof Vlaanderen en blindenzorg kwamen op de koffie.

“Met de integratie van de kindnorm en de safe system benadering in ons verkeersveiligheidsplan, waarmee we ook de meer kwetsbare verkeersdeelnemers willen beschermen, is hun mening voor mij immers heel belangrijk. We hebben geen plan gemaakt om in de kast te laten liggen. De operationalisering is volop aan de gang en ik wil snel resultaten zien op het terrein. De kleine infrastructurele werken die we via MIA realiseren is hiervan een schoolvoorbeeld”, besluit minister Peeters.

(bron: Confederatie Bouw Limburg)