Bouwunie, de sectororganisatie die de zelfstandigen en kmo’s in de bouw vertegenwoordigt, begrijpt niet dat de strenge coronamaatregelen nog steeds van toepassing zijn in de bouwsector en vraagt een snelle versoepeling. “Vanaf 1 september mag er gedanst en samen gegeten worden op het personeelsfeest, maar de dag nadien mag men niet samen in de werkcamionette. Dat krijgen we niet meer uitgelegd aan de bouwondernemers en hun arbeiders. Bovendien kosten de huidige coronamaatregelen de aannemers nog steeds dagelijks geld”, zegt gedelegeerd bestuurder Jean-Pierre Waeytens.
Om na de eerste coronagolf in het voorjaar van 2020 de bouwbedrijven bij te staan bij de veilige heropbouw van de bouwactiviteiten hebben de sociale partners van de bouwsector een sectorprotocol uitgewerkt. Deze maatregelen dateren van het voorjaar van 2020 en zijn nog steeds van toepassing.
“Onbegrijpelijk”, zegt Jean-Pierre Waeytens. “We hebben in juni gepleit om nog voor het bouwverlof deze regels te versoepelen zodat we vanaf september terug efficiënt konden werken, maar dat is tot vandaag zonder resultaat.”
Zo is het door de strenge vervoersregels vaak onmogelijk om alle zitplaatsen te benutten in de camionetten. Daardoor hebben aannemers te kampen met extra kosten: ze moeten voor extra transport zorgen of ze betalen een verplaatsingsvergoeding als hun werknemers eigen vervoer gebruiken.
”Bovendien zorgen de bijkomende voertuigen ook vaak voor plaatsgebrek op de werven en extra verkeer op de weg”, zegt Jean-Pierre Waeytens. “Die maatregelen waren nodig en nuttig in het verleden, maar zijn nu gedateerd.”
Ook op de werven gelden nog strenge maatregelen en is er veel extra organisatorische rompslomp. Zo dient bijvoorbeeld het aantal aannemers per locatie nog steeds beperkt te worden.
Er is volgens Bouwunie momenteel een te groot onevenwicht tussen de versoepelingen in de vrijetijdssfeer en de nog steeds ongewijzigde maatregelen op het werk. Het naleven van de maatregelen wordt steeds moeilijker hanteerbaar voor de aannemers, maar ze worden wél gesanctioneerd bij overtredingen, zo blijkt uit de recente flitscontroles in de bouw.
Bouwunie vraagt om de generieke gids aan te passen, zodat de bouw terug op een normale manier kan werken en het collectief vervoer weer met maximale bezetting kan georganiseerd worden. "We kijken we naar de overheden om hiervoor de nodige actie te ondernemen want deze situatie is absurd”, aldus Jean-Pierre Waeytens. Bouwunie pleit daarbij niet voor een totale afschaffing van de maatregelen maar vindt het logisch en eerlijk dat, gezien de hoge vaccinatiegraad en versoepelingen in de horeca, ook de bouw weer op een meer efficiënte en rendabele manier kan werken.
www.bouwunie.be© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer