Sandwichpanelen onder fietspad geven rode beuken ademruimte

Gepubliceerd op 26-08-2021 16:35

Even gluren bij de buren levert soms mooie resultaten op. Het gemeentebestuur van Brasschaat haalde de mosterd in Nederland.  Bij de heraanleg van de Voshollei plaatste aannemer Adams sandwichpanelen onder een van de fietspaden. Die beschermen de wortels van de rode beuken langs de weg door de druk te verdelen en voldoende luchtdoorstroming te waarborgen. Een primeur in Vlaanderen.

bron foto: Adams nvbron foto: Adams nv

De heraanleg van de Brasschaatse Voshollei is in zijn eindfase. Ook de fietspaden zijn quasi afgewerkt. Onder de bovenste asfaltlaag gaat aan de ene  kant van  de weg  een verrassende dragende constructie schuil. Door sandwichpanelen te combineren met doorlaatbaar  geotextiel  krijgen de beukenwortels  water  en zuurstof, terwijl  de druk van  het  bovenliggende verkeer optimaal  verdeeld wordt.  “In  principe mag zelfs een  vrachtwagen er  zonder problemen over  rijden, al  is dat natuurlijk de bedoeling niet. De panelen beschermen  de wortels  en voorkomen tegelijk  wortelschade aan de bestrating. Een  win-win”, zegt schepen  voor Mobiliteit en Openbare  Werken Goele Fonteyn (N-VA). De  uitvoering van  de volledige  Voshollei was in handen  van streekgenoot  Adams uit Merksplas. Ook  voor  hen  was het plaatsen  van sandwichpanelen onder het fietspad een primeur. In overleg met Geert  Van Geffen, hoofdmedewerker infrastructuur,  verwerkten ze de dragende en ademende constructie stap voor  stap in de bodem.  Als alternatief voor  een klassieke funderingslaag. Eerst werd de zandgrond onder  de  wortels uitgeblazen, zodat ze de  wortels konden laten zakken.  Vervolgens plaatsten de  wegenbouwers geotextiel, daarbovenop de sandwichpanelen en opnieuw een laag geotextiel. De toplaag  van asfalt  vormt de finishing touch.

VOOR BESTAANDE OF NIEUWE BOMEN

Het systeem met sandwichpanelen leent zich, zoals aan de  Voshollei,  voor wegen met bestaande bomenrijen.  Voor nieuwe beplanting is het evengoed een beschermende en efficiënte aanpak. De dunnere opbouw  creëert extra wortelgroeiruimte en houdt de bodemstructuur  open en ademend. Geert  Van Geffen legt uit: “Bodemverdichting  van bestaande bomen kan de holtes in de bodemstructuur verminderen en daarmee ook de  water- en luchtoverdracht naar  de  wortels. Dat gebrek aan zuurstof en  water  doet de  wortels zoeken naar lucht en  vocht net onder  het asfalt. Met opstekende  wegdelen als gevolg. Dat veroorzaakt niet enkel  schade en extra kosten, maar  maakt de situatie  voor f ietsers natuurlijk ook gevaarlijk. Met dit innovatieve systeem, dat in Nederland al  eerder  gebruikt  werd, behouden de beuken alle ruimte, in perfecte harmonie met het  wegdek.”

Laanbomen, zoals de rode beuken langs de Voshollei, vormen de ruggengraat van het bomenbeheerplan van de gemeente Brasschaat. Deze bomen hebben een grote impact op de leefkwaliteit en de natuur. “Natuurlijk konden we ook kiezen voor het rooien en heraanplanten van bomen, maar we bewaarden liever de bestaande exemplaren. De sandwichpanelen waren een goede manier om dit te doen”, legt schepen Fonteyn uit.

COMPLETE AANPAK VAN DEWEGINFRASTRUCTUUR

De werken in de Voshollei hebben anderhalf jaar geduurd. Naast de twee volwaardige fietspaden, met oog voor maximaal comfort en veiligheid, werden de nuts-leidingen en de rioleringen over de volledige lengte van de weg vernieuwd. Zo zijn nu ook het regen water en het afvalwater gescheiden.

NV Adams is als aannemer gespecialiseerd in grond-, wegenis- en rioleringswerken, de ideale combinatie om dit project tot een goed einde te brengen. Als derde generatie zette Raf Adams ondertussen zijn schouders onder het familiebedrijf. Hij stuurt het team van een vijftigtal gedreven werknemers aan. Met hun uitgebreide en hedendaagse machinevloot voeren ze allerhande infrastructuurwerken uit. Met plezier ook in hun eigen regio, zoals in het nabijgelegen Brasschaat.

 

69.000 EURO EXTRA BUDGET

Het systeem met sandwichpanelen werd aan één zijde van de weg uitgewerkt over een afstand van zowat 900 meter. Dat bracht een meerkost van 69.000 euro met zich mee. Op het totale budget van 1.340.000 euro vond het schepencollege de vele voordelen opwegen tegen de bijkomende kost.

artikel uit infra magazine #3 - 2021 > hier downloadenhttp://www.adams.be/https://www.brasschaat.be/
“De panelen beschermen de wortels en voorkomen tegelijk wortelschade aan de bestrating.”“De panelen beschermen de wortels en voorkomen tegelijk wortelschade aan de bestrating.”