Even gluren bij de buren levert soms mooie resultaten op. Het gemeentebestuur van Brasschaat haalde de mosterd in Nederland. Bij de heraanleg van de Voshollei plaatste aannemer Adams sandwichpanelen onder een van de fietspaden. Die beschermen de wortels van de rode beuken langs de weg door de druk te verdelen en voldoende luchtdoorstroming te waarborgen. Een primeur in Vlaanderen.
De heraanleg van de Brasschaatse Voshollei is in zijn eindfase. Ook de fietspaden zijn quasi afgewerkt. Onder de bovenste asfaltlaag gaat aan de ene kant van de weg een verrassende dragende constructie schuil. Door sandwichpanelen te combineren met doorlaatbaar geotextiel krijgen de beukenwortels water en zuurstof, terwijl de druk van het bovenliggende verkeer optimaal verdeeld wordt. “In principe mag zelfs een vrachtwagen er zonder problemen over rijden, al is dat natuurlijk de bedoeling niet. De panelen beschermen de wortels en voorkomen tegelijk wortelschade aan de bestrating. Een win-win”, zegt schepen voor Mobiliteit en Openbare Werken Goele Fonteyn (N-VA). De uitvoering van de volledige Voshollei was in handen van streekgenoot Adams uit Merksplas. Ook voor hen was het plaatsen van sandwichpanelen onder het fietspad een primeur. In overleg met Geert Van Geffen, hoofdmedewerker infrastructuur, verwerkten ze de dragende en ademende constructie stap voor stap in de bodem. Als alternatief voor een klassieke funderingslaag. Eerst werd de zandgrond onder de wortels uitgeblazen, zodat ze de wortels konden laten zakken. Vervolgens plaatsten de wegenbouwers geotextiel, daarbovenop de sandwichpanelen en opnieuw een laag geotextiel. De toplaag van asfalt vormt de finishing touch.
VOOR BESTAANDE OF NIEUWE BOMEN
Het systeem met sandwichpanelen leent zich, zoals aan de Voshollei, voor wegen met bestaande bomenrijen. Voor nieuwe beplanting is het evengoed een beschermende en efficiënte aanpak. De dunnere opbouw creëert extra wortelgroeiruimte en houdt de bodemstructuur open en ademend. Geert Van Geffen legt uit: “Bodemverdichting van bestaande bomen kan de holtes in de bodemstructuur verminderen en daarmee ook de water- en luchtoverdracht naar de wortels. Dat gebrek aan zuurstof en water doet de wortels zoeken naar lucht en vocht net onder het asfalt. Met opstekende wegdelen als gevolg. Dat veroorzaakt niet enkel schade en extra kosten, maar maakt de situatie voor f ietsers natuurlijk ook gevaarlijk. Met dit innovatieve systeem, dat in Nederland al eerder gebruikt werd, behouden de beuken alle ruimte, in perfecte harmonie met het wegdek.”
Laanbomen, zoals de rode beuken langs de Voshollei, vormen de ruggengraat van het bomenbeheerplan van de gemeente Brasschaat. Deze bomen hebben een grote impact op de leefkwaliteit en de natuur. “Natuurlijk konden we ook kiezen voor het rooien en heraanplanten van bomen, maar we bewaarden liever de bestaande exemplaren. De sandwichpanelen waren een goede manier om dit te doen”, legt schepen Fonteyn uit.
COMPLETE AANPAK VAN DEWEGINFRASTRUCTUUR
De werken in de Voshollei hebben anderhalf jaar geduurd. Naast de twee volwaardige fietspaden, met oog voor maximaal comfort en veiligheid, werden de nuts-leidingen en de rioleringen over de volledige lengte van de weg vernieuwd. Zo zijn nu ook het regen water en het afvalwater gescheiden.
NV Adams is als aannemer gespecialiseerd in grond-, wegenis- en rioleringswerken, de ideale combinatie om dit project tot een goed einde te brengen. Als derde generatie zette Raf Adams ondertussen zijn schouders onder het familiebedrijf. Hij stuurt het team van een vijftigtal gedreven werknemers aan. Met hun uitgebreide en hedendaagse machinevloot voeren ze allerhande infrastructuurwerken uit. Met plezier ook in hun eigen regio, zoals in het nabijgelegen Brasschaat.
69.000 EURO EXTRA BUDGET
Het systeem met sandwichpanelen werd aan één zijde van de weg uitgewerkt over een afstand van zowat 900 meter. Dat bracht een meerkost van 69.000 euro met zich mee. Op het totale budget van 1.340.000 euro vond het schepencollege de vele voordelen opwegen tegen de bijkomende kost.
artikel uit infra magazine #3 - 2021 > hier downloadenhttp://www.adams.be/https://www.brasschaat.be/© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer