Innovatieve technologie opent nieuwe werelden. Zeker wanneer trendsetters elkaar ontmoeten in functie van grote ambities. De Leuvense scale-ups Xenomatix en Septentrio sloegen de handen in elkaar voor de bredere inzet van de XenomatiX weglidar: XenoTrack. Dat instrument brengt wegen gedetailleerd in beeld. Het detecteert slijtage en lokaliseert hindernissen. Zo werken bouwbedrijven sneller en efficiënter aan kwalitatieve wegen en maximaal rijcomfort voor de weggebruikers.
XenoTrack bouwt verder op de lidartechnologie van XenomatiX voor proactieve ophanging en zelfrijdende voertuigen. Die technologie maakt een gedetailleerd beeld van de weg. Het brengt in kaart waar elk wiel zich ten opzichte van de weg bevindt en geeft door aan de controller van de ophanging welk wegprofiel elk wiel te verwerken zal krijgen. Een nauwkeurige meting is daarbij cruciaal om discomfort voor bestuurder en passagiers te vermijden.
“We werden door BRRC (Belgian Road Research Center) gecontacteerd omdat zij kansen zagen in ons systeem voor wegenbouw en wegenonderhoud”, legt VP Sales & Business Development Kris De Meester uit. “Voor die nieuwe toepassing moesten we een gps-module toevoegen. De (pro)actieve ophanging van zelfrijdende wagens combineert de scanning met informatie van het voertuig zelf. Sensoren, camera, stuurhoek en zo meer. Maar de bredere inzet en toepassing in de wegendigitalisatie vroeg een nauwkeurige gps en die vonden we bij Septentrio.
”Dat de twee scale-ups op hetzelfde bedrijventerrein gevestigd zijn, op amper honderd meter van elkaar, bood enkel voordelen voor de bijzondere samenwerking. Ze koppelden de lidartechnologie aan de RTK-gps. De gps-coördinaten worden voortdurende gefinetuned in communicatie met lokale bakens voor een totaalbeeld dat tot op de centimeter precies is. De doorontwikkelde technologie kan onder meer spoor- of golfvorming in de weg registreren en lokaliseren. Een sterke indicator voor onderhoud en eventuele herstellingen, zodat de wegen op elk moment veilig zijn.
OPMETEN IN 6D
XenoTrack is niet de eerste methode om het wegdek in kaart te brengen. Het product maakt wel het verschil door zijn totaalbenadering. Het resultaat van de scan is één volledige file van de digitale weg, in 6D. Kris De Meester verduidelijkt: “Tot nu werd de weg veelal in kaart gebracht met laserscanners of via cameratechnologie. Die hebben weliswaar heel wat beperkingen. Met één eenvoudigere XenoTrack-meting krijgen we een 6D-beeld. De digitale print in drie dimensies (3D) wordt verrijkt door een tweedimensionaal camerabeeld (+2D) en door een intensiteitsmeting van het oppervlak (+1D). Die laatste parameter detecteert onder meer wegmarkeringen op het wegdek. De gps-informatie faciliteert de precieze en betrouwbare registratie en lokalisatie van alle zes dimensies .”
De grondige en volledige scanning van het wegdek maakt XenoTrack een volwaardig en budgetvriendelijk alternatief voor multifunctionele voertuigen, die tjokvol sensoren zitten. Waar die al snel meer dan een miljoen euro kosten, is XenoTrack veel budgetvriendelijker en kan op veel verschillende voertuigen te monteren. “Zo wordt de techniek op slag toegankelijk voor een veel breder publiek”, vult De Meester aan. “Ik denk in eerste instantie aan wegenbouwers en constructeurs van machines voor de wegenbouw, maar ook onder meer aan gemeentebesturen. Een regelmatige digitale print van hun wegen zou toelaten budgetten optimaal te benutten en investeringen in de weginfrastructuur beter in te plannen. In de toekomst kunnen utiliteitsvoertuigen, zoals vuilniskarren, misschien zelfs aangewend worden om deze scans te doen. Zij rijden namelijk alle straten af om het vuilnis op te halen en kunnen terwijl het wegdek scannen. Daar hebben ze, eens XenoTrack geïnstalleerd is op de voertuigen, geen technische kennis voor nodig. Het interpreteren van de scans vraagt natuurlijk wel de nodige expertise maar ook die is visueler en intuïtiever dan de huidig gebruikte tabellen.”
UITGEBREIDE MOGELIJKHEDEN
XenoTrack bestaat in twee uitvoeringen: een RearView-versie die het wegoppervlak achter het voertuig scant en een FrontView-variant die vooraan op het voertuig gemonteerd wordt en het wegdek voor de wagen in kaart brengt. Beide zijn uitgerust met XenoWare, de software die de opbouw en de verdere verwerking van de puntenwolk mogelijk maakt. In beide uitvoeringen is de data nauwkeurig tot op minder dan twee millimeter met tot 180.000 gemeten punten per seconde en een framesnelheid van 60 Hz.
XENOTRACK REARVIEW
Een XenoTrack voor kuildetectie, oppervlaktebewaking tijdens aanleg van wegen, analyse van seizoensdegradatie van het wegdek, golvende wegsegmenten en zo meer.
XENOTRACK FRONTVIEW
Door de millimeternauwkeurige profiel gegevens en de hoge resolutie is dit de meest geschikte uitvoering voor realtime toepassingen. Denk aan actieve vering voor ultiem rijcomfort, rijstrookbehoud, kleine maar gevaarlijke obstakels op de weg vermijden enzovoort.
XENOWARE
De software voor XenoTrack bevat onder meer ingebouwde kaartalgoritmes. Die maken een perfecte reconstructie van het wegoppervlak mogelijk en daarmee ook een diepgaander onderzoek van de bestrating.
EERSTE PROJECTEN IN UITVOERING
In 2015 werd de eerste XenoTrack al gebruikt voor de ontwikkeling van proactive ophanging in gewone en zelfrijdende voertuigen. De toepassing voor wegenwerken en -onderhoud is recenter, maar ook daar zijn al grote stappen gezet. Momenteel is de technologie al in gebruik bij een aantal wegenbouwers en wegenbouwmachinebouwers in binnen- en buitenland. Daarmee gaat een wereld aan mogelijkheden open.
artikel uit infra magazine #3 - 2021 > hier downloadenhttps://xenomatix.com/https://www.septentrio.com/© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer