DAF start toekomst met Nieuwe Generatie XF, XG en XG⁺

Gepubliceerd op 09-06-2021 15:25

DAF zet de nieuwe standaard met een volledig nieuwe serie trucks. De nieuwe XF, XG en XG+ bieden de hoogste kwaliteit, een 10% lager brandstofverbruik, een volledige reeks passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen en de overtreffende trap in luxe. De productie van de Nieuwe Generatie DAF start in oktober.

bron afbeeldingen: DAFbron afbeeldingen: DAF

De Europese Commissie heeft nieuwe regelgeving voor afmetingen en gewichten voor vrachtwagencombinaties in het leven geroepen om grenzen te verleggen op het gebied van de reductie van emissies (CO2), alsook op het gebied van verkeersveiligheid en chauffeurscomfort. DAF is de eerste Europese truckfabrikant die een nieuwe generatie vrachtwagens introduceert met een zeer aantrekkelijke en aerodynamische vormgeving, die het resultaat is van de extra vrijheid die de nieuwe regelgeving biedt. De Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ zijn toonaangevend in efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort.

Sinds de onthulling van de eerste generatie in 1997, is de DAF XF een image-leader, de beste keuze voor de ondernemer en de droom van elke chauffeur. In totaal zijn er maar liefst 650.000 exemplaren verkocht. De XF levert vervoerders in meer dan 50 landen de hoogste kwaliteit tegen de laagste operationele kosten. Niet voor niets werden verschillende generaties van de XF bekroond met titel ‘International Truck of the Year’.

De nieuwe generatie XF

Nu introduceert DAF de Nieuwe Generatie XF. Die heeft een volledig nieuw cabine-ontwerp, dat zich onderscheidt door een verlenging van 160 mm aan de voorzijde voor een optimale aerodynamica, de beste energie-efficiency en de laagste CO2-emissies. De cabinevloer van de Nieuwe Generatie XF staat 75 mm lager dan die van de veelgeprezen en nog altijd beschikbare XF Super Space Cab en Space Cab. In combinatie met een grote voorruit en zeer lage ruitlijnen, resulteert dit in een ongeëvenaard direct zicht. Dat draagt bij aan de hoogste veiligheid, met name ook voor kwetsbare weggebruikers. In het interieur biedt de nieuwe XF een riante stahoogte van 1.900 tot 2.075 mm, afhankelijk van de positie in de cabine.

De nieuwe generatie XG en XG+

Naast de XF, introduceert DAF de XG en XG+, waarmee een nieuw topsegment wordt gecreëerd. De XG en XG+ profiteren maximaal van de nieuwe Europese regelgeving. Behalve dat ze aan de voorzijde 160 mm langer zijn, kennen de cabines van deze beide topmodellen ook nog eens 330 mm extra lengte aan de achterzijde. Dat leidt tot een ongeëvenaard grote werk-, woon- en slaapruimte.
De cabinevloer ligt bij de XG en XG+ 125 mm hoger dan bij van de Nieuwe Generatie XF. De nagenoeg vlakke vloer biedt de optimale combinatie van een gemakkelijk instap met slechts 3 treden en een fantastische zitpositie met een uitstekend direct zicht.

De cabine van de DAF XG biedt een stahoogte van maar liefst 2.025 tot 2.105 mm en – dankzij de verlenging aan de achterzijde – een enorme binnenruimte.

De nieuwe XG+ verslaat elke andere truck op de markt als het om binnenruimte gaat. De hoogte van het dak is nog verder vergroot, zodat een stahoogte tot een indrukwekkende 2.220 mm beschikbaar is. De XG+ is het onvolprezen vlaggenschip van DAF en biedt een comfort en een ruimte die uniek zijn in de hele industrie. Met een inhoud van 12,5 m3 is de DAF XG+ zelfs 14% groter dan de benchmark vandaag-de-dag: de huidige DAF XF Super Space Cab.

Aantrekkelijke en moderne vormgeving

De Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ kenmerken zich een aantrekkelijke en onderscheidende vormgeving. De zijkanten staan ietwat onder een hoek en met de vlak en naadloos op elkaar aansluitende cabinepanelen, voorruit en portieren leidt dat tot een voortreffelijke aerodynamica.

De trucks van de Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ vallen op door een stijlvolle grille met chromen accenten. Daarboven bevindt zich een zilverkleurige naamplaat, waarbij het glanzend ingelegde logo de klasse van de voertuigen onderstreept. De luchtinlaat is fraai in de voorzijde geïntegreerd en draagt bij aan het stoere en tegelijkertijd elegante ontwerp. Dat verder wordt versterkt door de prominente grille, die de toegenomen lengte aan de voorzijde accentueert.

De stalen bumper heeft een kunststof ‘huid’ en bestaat uit drie delen om een lage schadegevoeligheid te combineren met lage reparatiekosten in geval van schade.

Een kenmerkend design-element wordt gevormd door de fraai gestileerde koplampen met geïntegreerde day time running lights en cornering lights. Ze dragen bij aan het stoere uiterlijk van de trucks en bieden in het donker een ongekend zicht. De aantrekkelijke vormgeving van de truck wordt verder benadrukt door de mooie LED Skylights – standaard op de XG en XG+ – met voor elk model een specifiek ontwerp.

De zijkanten van de cabine zijn even stijlvol als de voorzijde. Het ontwerp is strak en glad, met opgaande lijnen die het dynamische design extra onderstrepen.

Quality by Design

Voor de nieuwe DAF trucks worden alleen de beste materialen gebruikt. De cabinestructuur is opgetrokken uit lichtgewicht en hoogwaardig staal en in het interieur wordt veelvuldig gebruik gemaakt van leer en eersteklas, zacht aanvoelende materialen. De nieuwe generatie DAF is ontworpen met gebruikmaking van de Six Sigma kwaliteitsmethodiek. Verder hebben de voertuigen meer dan 20 miljoen kilometer aan functionele  en praktijktests ondergaan om maximale levensduur en betrouwbaarheid zeker te stellen en levensduur- en praktijktests om ervoor te zorgen dat de nieuwe trucks voldoen aan de hoge kwaliteitsnormen van DAF.

Uitgangspunten voor de ontwikkeling

Volledig in lijn met de nieuwe Europese Masses & Dimensions regelgeving, is de Nieuwe Generatie DAF-trucks ontworpen met volledige aandacht voor de belangrijkste ontwikkelingscriteria: het introduceren van een nieuwe norm op het gebied van efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort, zonder afbreuk te doen aan de superieure betrouwbaarheid en duurzaamheid waar DAF trucks om bekend staan.

https://www.daf.be/nl-be
De nieuwe maatstaf op het gebied van efficiency, veiligheid en chauffeurscomfortDe nieuwe maatstaf op het gebied van efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort