Sectorfederatie VlaWeBo en de Vlaamse Confederatie Bouw zijn verbouwereerd dat mobiele trajectcontroles bij wegenwerken voorlopig niet kunnen vanwege technische belemmeringen. De sector wijst al langer op het grote belang van de brede invoering van deze trajectcontroles om de werven voor wegenwerkers een stuk veiliger te maken. De versnelde implementatie is hoognodig, zeker met de aankomende drukte langs de aangekondigde, grote wegenwerken.
De sector heeft al langer hoge verwachtingen over het inzetten van mobiele trajectcontroles. Want net dergelijke systemen kunnen leiden tot de nodige gedragsverandering bij de weggebruikers in de omgeving van wegenwerken. Het is nagenoeg bekend dat overdreven snelheid en onoplettendheid en afleiding – bijv. door het gebruik van je smartphone – de voornaamste oorzaken zijn van ongevallen bij wegenwerken. Door mobiele trajectcontroles moeten de bestuurders gedurende een langere tijd voorzichtig rijden met een aangepaste snelheid langsheen de werf, de doorstroming verbetert en accordeoneffecten worden verminderd. Mobiele trajectcontroles zijn het gepaste middel om op treden tegen deze meest voorkomende oorzaken van incidenten.
Daarom dringt de sector aan op het versneld oplossen van de technische belemmeringen die de data-uitwisseling tussen mobiele trajectcontrole en de systemen van de federale politie in de weg staan. Mobiele trajectcontrole is immers een doortastende oplossing die de doorstroming van het verkeer verbetert, de snelheidscontroles verfijnt en de veiligheid van zowel de wegenwerkers als de weggebruikers duurzamer en consistenter kan waarborgen. Voorts is dit handhavingsmiddel complementair met gerichte veiligheidscampagnes om een aangepast gedrag van weggebruikers te bewerkstelligen bij wegenwerken.
Veiligheid op en rond werven is prioriteit nummer één voor de sectorfederatie Vlawebo en de Confederatie Bouw. Zo heeft de Confederatie Bouw onlangs haar Safety my Priority campagne in de verf gezet bij de werken aan de Oosterweelverbinding. Naast het sensibiliseren van de weggebruikers en bouwbedrijven is het nodig de opdrachtgevers er nauw bij te betrekken. Een globale veiligheidsaanpak is immers slechts mogelijk met de medewerking van opdrachtgevers en van handhavers zoals politie.
(bron: VCB - VlaWeBo)
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer