Vlaams viceminister-president Hilde Crevits heeft het unieke Vehicle-to-Grid-laadplein onthuld voor het nieuwe energieneutrale Sweco-kantoor in Zelzate. Ingenieursbureau Sweco bundelt hiervoor zijn krachten met de technologiebedrijven ABB en Yuso. Door deze innovatie kan een systeem met een batterij en elektrische wagens voor de stroomvoorziening van gebouwen instaan.
Vlaams minister van Economie en Innovatie Hilde Crevits: “In het belang van alle generaties na ons, moeten we ambitieus zijn in de vergroening van onze mobiliteit. Enerzijds door ons anders en minder te gaan verplaatsen, maar anderzijds ook door ons voertuigenpark te vergroenen. De versnelling in het aantal elektrische wagens, zal de vraag naar energie en aangepaste laadinfrastructuur sterk doen toenemen. Het belang van het eerste slimme laadplein dat hier vandaag ingehuldigd wordt, is dus niet te onderschatten. Het project tikt alle vakjes af: het speelt in op de verwachte toename van elektrische voertuigen, op de productie en inzet van hernieuwbare energie, op het beheersen van de elektriciteitskosten én op de robuustheid van ons energiesysteem. Een sterk staaltje van innovatie en technologische vooruitziendheid door Sweco waar ik als Vlaams minister van innovatie dan ook bijzonder trots op ben.”
Erwin Malcorps, Managing Director Sweco Belgium, zegt: “Wij promoten al vele jaren een duurzaam mobiliteitsbeleid voor én door onze medewerkers. De focus ligt op de inzet van baanbrekende tools, maximale keuzevrijheid en de beperking van het aantal verplaatsingen. We bieden alle mogelijke opties en combinaties aan, met Mobility-as-a-Service als leidraad: gratis openbaar vervoer, deel- en poolfietsen, Olympus-app, fietslease, Cambio, carpool en -sharing, ... Vorig jaar hebben we bovendien beslist om over te schakelen naar een 100% elektrische wagenvloot. De installatie van dit slim laadplein bij het Sweco-kantoor in Zelzate is daarbij een belangrijk vervolg waar we ontzettend trots op zijn.”
“Duurzaamheid is de kern van ons bedrijf: we leveren die volop in onze projecten en we nemen de verantwoordelijkheid voor de manier waarop we als bedrijf handelen. Zo hebben we de doelstelling om tegen 2030 volledig klimaatneutraal te worden. We zitten zelfs voor op schema dankzij de snelle omschakeling in alle geledingen van onze organisatie”, benadrukt Erwin Malcorps.
Jochen De Smet, Sweco-projectleider bij de divisie Energy, legt uit hoe de batterijcapaciteit van de elektrische vloot gevaloriseerd wordt: “Vehicle-to-Grid of kortweg V2G duidt op een type laadpaal die bidirectioneel werkt. Zo zal de wagen zowel kunnen opladen als ontladen. Tijdens het ontladen kan energie uit de batterij teruggestuurd worden naar het net of naar het kantoorgebouw. Dit stelt ons in staat om de batterij actief te gebruiken in ons energiesysteem.”
“We ontwikkelen een duurzaam energiesysteem dat gebouw, hernieuwbare energieproductie, laadinfrastructuur en een stationaire batterij met elkaar in verbinding stelt. Zo kan de geproduceerde hernieuwbare energie maximaal zelf benut worden en hoeven we geen elektriciteit van het net af te nemen. Dit vermijdt investeringen in extra aansluitcapaciteit voor het laden van elektrische wagens en minimaliseert de kostprijs van ons elektriciteitsverbruik”, aldus Jochen De Smet.
Michel Verschuere, Managing Director Yuso, vult aan: “In dit project treedt Yuso op als marktpartij. Yuso stuurt de flexibele laadpalen slim aan in functie van vraag en prijs. Dergelijke optimalisatie zorgt niet enkel voor een lagere Total Cost of Ownership (TCO) van het wagenpark, het bevordert ook het evenwicht tussen vraag en aanbod op het elektriciteitsnet en op deze manier de verdere integratie van hernieuwbare bronnen. Het vermarkten van flexibiliteit van verschillende aard is één van de belangrijke groeipijlers voor Yuso. Voor Yuso betekent een bezet V2G-laadstation evenzeer een bron van bi-directionele flexibiliteit als een grootschalige batterij die mede het net kan ondersteunen.”
Jo Pauwels, Managing Director ABB Belux, legt uit waarom ABB deelneemt aan dit project: “ABB is een innovatieve technologieleider en heeft tot doel samen met andere partijen vorm te geven aan een duurzame maatschappij. ABB zet hiertoe in op elektrificatie, artificial intelligence, automatisering en energie-efficiëntie. ABB is marktleider in snellaadoplossingen op wereldschaal. Sinds zijn intrede op de e-mobility markt in 2010 verkocht ABB meer dan 400.000 EV chargers in 85 markten, waarvan 20.000 DC snelladers en 380.000 AC laders. ABB ontwikkelt ook oplossingen om de energiestromen van en naar elektrische voertuigen bi-directioneel te maken. Sinds eind 2020 lopen hiervoor een aantal pilootprojecten. ABB is verheugd om de V2G-technologie ook in Vlaanderen te kunnen integreren, samen met een stationaire batterij in een kantoorgebouw, zoals deze van Sweco in Zelzate. Innovatie zit in het DNA van ABB. Naast het ambitieuze ‘Mission to Zero’-project waar ABB volop inzet op elektrificatie loopt ook de ‘Energy Efficiency Movement’, een beweging die een wereldwijde daling van het energieverbruik met 10% beoogt door inzet van energie-efficiënte motoren en aandrijvingen.“
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer