Gheys Transport, een gevestigd familiebedrijf in Limburg dat gespecialiseerd is in onder meer het opslaan, behandelen en vervoeren van polymeren. Recent verrichtten teams van Hoogmartens Wegenbouw verschillende beton- en asfaltwerkzaamheden op de site van Gheys Transport in Beringen. De aannemer voert reeds vele jaren regelmatig opdrachten uit voor het transportbedrijf.
Projectleider Tom Cillen kent het bedrijf Gheys Transport zeer goed. Hij doet er jaarlijks een controleronde om noodzakelijke herstellingswerken in kaart te brengen. Vaak gaat het om preventieve werken, maar net zo goed om herstellingen die snelle actie vragen.
Tom Cillen: “Op de site van Gheys in Beringen is het dagelijks een komen en gaan van vrachtwagens. Dat betekent een serieuze belasting voor het wegdek en vergt dus een regelmatig onderhoud. Voor de chauffeurs moet het bovendien te allen tijde duidelijk zijn tot waar zij met hun wagens kunnen rijden. Om het bedrijfsterrein veilig en goed zichtbaar af te bakenen, hebben we daarom rond de volledige site een opstaande betonnen boord van 10 cm hoogte getrokken. In totaal ging het om een afstand van 1400 meter.”
Werken tegen de klok
Het plaatsen van de betonnen boord was op zich geen probleem. Er moest echter ook rekening gehouden worden met de waterafvoer. Voorheen liep het regenwater dat op het terrein stond gewoon weg, rechtstreeks in de omliggende grachten. Ook hier moest een andere oplossing voor gezocht worden.
Tom: “In de voorbereidende fase van de werken hebben we samen met een landmeter het volledige terrein opgemeten. Vervolgens hebben we een gedetailleerd plan opgemaakt voor het leggen van nieuwe rioleringen, zodat het water perfect kan afvloeien.”
Tom Cillen en zijn teams waren in totaal een week aan de slag bij Gheys Transport en voerden, naast het aanleggen van de betonnen boord en de rioleringswerken, nog een drietal andere opdrachten uit. “In de eerste plaats was er de heraanleg van de behoorlijk verzakte in- en uitrit van de site”, aldus Tom. “Die wordt zeer intensief gebruikt door vrachtwagens die naar de weegbrug rijden. Het kwam er dus op aan dat we dat werk in een zo kort mogelijke tijd uitvoerden. We zijn er op een dag om 17 uur aan begonnen. Eerst de klinkers uitbreken en vervolgens twee lagen asfalt aanbrengen op het bed van de klinkers. ’s Avonds laat was de klus geklaard, zodat men de in- en uitrit de volgende dag al terug kon gebruiken.”
Jarenlange samenwerking
Een volgende onderhoudstaak was het verhogen van de loskade. Het oude beton werd ingezaagd en uitgepiqueerd. Aansluitend werd een dubbel gewapende betonvloer gestort. Tot slot moesten er asfalteringswerken gebeuren op een gedeelte van het bedrijfsterrein. Tom: “Gheys Transport heeft drie windmolens geïnstalleerd op de site. Tijdens de opbouw ervan was het wegdek rond de molens opgebroken. Onze mensen hebben eerst nieuwe funderingen gelegd en vervolgens twee lagen asfalt aangebracht.”
De verschillende werkzaamheden verliepen zeer vlot. Veel had te maken met een gedegen planning en voorbereiding. Tom: “Het is natuurlijk een enorm voordeel dat we al jaren voor dit bedrijf werken en een uitstekend contact hebben met Jan Mertens, de facility manager bij Gheys Transport. We hadden ook nu vooraf samen een volledig plan van aanpak uitgetekend en verschillende uitvoeringsvoorstellen bekeken. Dankzij die gedegen voorbereiding konden onze teams ook echt dóórwerken en ging er geen kostbare tijd verloren. Chapeau trouwens voor de mannen: de laatste dag voor het kerstverlof hebben zij doorgewerkt tot 10 uur ’s avonds, om echt álles klaar en opgeruimd te hebben.”
https://www.hoogmartens.be/https://www.wegenbouw.be/bedrijven/326115/hoogmartens-wegenbouwWerken bij Hoogmartens > vacatures© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer