In Mechelen is de bouw gestart van een fietsbrug die de wijken Mechelen-Zuid en Coloma met elkaar verbindt. Ze vormt bovendien een belangrijke schakel in de fietsostrade Mechelen-Brussel. De brug maakt deel uit van het Mechelse stationsproject en tangent die Franki Construct en Willemen Infra samen afwerken. Op andere plaatsen in het project komen brede tunnels en een fietspuzzel.
“Een sterk staaltje vakmanschap”, zo omschrijft ‘Mechelen in beweging’ de nieuwe fietsbrug die de toekomstige tangent en de huidige Brusselsesteenweg met elkaar verbindt en een veilige oversteek biedt voor fietsers en voetgangers. De brug heeft een lengte van 67m, is 4,5m breed en steekt op haar hoogste punt iets meer dan 7m boven de begane grond uit.
De nieuwe fietsbrug rust op een centrale kolom van 5,7m hoog en met een kern van maar liefst 54m³ gewapend beton. Het geheel is goed voor een gewicht van 135 ton. De brug zelf bestaat uit twee stukken warmgewalst constructiestaal die samen een gewicht hebben van 105 ton. Ze werd vervaardigd door onze partner Almex Metaal.
Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken Lydia Peeters en een delegatie van het Mechelse stadsbestuur brachten woensdag een werfbezoek aan het 3km lange stationsproject en aan deze fietsbrug. Als alles volgens plan verloopt, wordt de brug eind dit jaar of begin volgend jaar in gebruik genomen.
bron:
https://www.willemen.be/nl/nieuws/nieuwe-mijlpaal-voor-mechels-stationsprojecthttps://www.lydiapeeters.be/nieuws/fietsbrug-vormt-nieuwe-mijlpaal-in-mechels-stationsproject/werken bij Willemen Infra > bekijk hier de vacatures© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer