Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, stelt de 38 snelwegwerven van 2021 voor. “Investeringen in ons wegennet zijn noodzakelijk voor een vlot en veilig verkeer en vormt een belangrijke motor voor onze Vlaamse economie. Hiermee geven we ook een boost aan de wegenbouwsector. Heel wat autosnelwegen in Vlaanderen hebben nood aan investeringen in onderhoud, meer verkeersveiligheid, doorstroming en capaciteit. Daarom werken het Agentschap Wegen en Verkeer, Lantis en De Werkvennootschap samen in 2021 aan maar liefst 38 snelwegwerven.”
38 snelwegwerven in 2021 - hinder wordt beperkt
Het Vlaams regeerakkoord stelt een hoog investeringsritme voorop met een aantal belangrijke investeringsprojecten. In 2021 gaat het o.a. over de aanleg van de spitsstrook op de E314, tussen Leuven en Aarschot,de werken aan het viaduct Gentbrugge en de renovatie van het viaduct E314 in Boorsem.
“De verkeersluwe periode tijdens de coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat we bepaalde werven in 2020 vervroegd konden uitvoeren. Zo hebben we op de R4 tussen Melle en Merelbeke, richting Zelzate, in 2020 al een werf kunnen uitvoeren die pas was voorzien in maart 2021. Ook de werken op de E17 tussen Zwijndrecht en Kruibeke waren hierdoor versneld en vervroegd klaar. Een woord van dank voor de wegen- en waterbouwsector, die door verschillende maatregelen veilig en versneld zijn kunnen heropstarten”, zegt minister Peeters.
De werken die in 2021 de meeste verkeershinder zullen veroorzaken zijn:
. Fase 2 van de werken aan het viaduct in Gentbrugge
. Herstellingswerken aan brug E313 in Westerlo
. Onderhoudswerken op de Expresweg Brugge
. Aanleg spitsstrook Leuven - Aarschot E314
De 38 snelwegwerven bestaan o.a. uit 52 km vernieuwde weg en 13 km nieuwe geluidschermen (zowel vervangen van oude als plaatsen op nieuwe locaties). De werven van AWV zijn goed voor een investering van 205 miljoen euro.
Respect voor signalisatie: onze arbeiders werken voor jou
Op werven zijn vaak dag en nacht arbeiders aan het werk om alles vlot te laten verlopen. Er worden de nodige veiligheidsmaatregelen genomen om het aantal ongevallen in de buurt van de werfzone te beperken. Minister Peeters roept op om de verkeerssignalisatie én bijbehorende snelheidsverlagingen absoluut te respecteren:
“We vergeten het vaak, maar op een werf zijn mensen aan de slag die hun leven riskeren om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren. De snelheidsverlaging aan werken is er niet voor niks: die is er voor de veiligheid van de aanwezige arbeiders en de weggebruikers. We zullen in 2021 ook extra inzetten op het sensibiliseren van chauffeurs om hun rijstijl aan te passen en aandachtig te blijven, zeker bij filevorming.”
Meer samenwerking voor minder hinder
Werken aan de weg brengen onvermijdelijke hinder met zich mee. Daarom stemt het Agentschap Wegen en Verkeers sinds enkele jaren de werven af met met publieke, private, binnen- én buitenlandse partners de werven af. Voor de werken op snelwegen wordt ook op regelmatige basis overleg gepleegd met de protocolpartners (Touring, VAB, Truckersfederatie, ...). Zowel het gelijktijdig uitvoeren van verschillende werken op dezelfde locatie als het vermijden van wegenwerken op omleidingsroutes wordt elk jaar nauwgezet bekeken om de verkeershinder voor de weggebruikers zo laag mogelijk te houden.
bron:
https://www.lydiapeeters.be/nieuws/lydia-peeters-lanceert-het-nieuwe-werfseizoen/© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer