DAF Trucks versterkte in 2020 zijn positie als wereldwijde fabrikant van bedrijfsvoertuigen. DAF bleef marktleider in het zware segment in Nederland. Ondanks een lichte terugval in België, verbeterde DAF Trucks België haar positie in alle segmenten in de Belux markt waarvoor het verantwoordelijk is. Het marktaandeel in het Europese zware (16 ton+) segment groeide naar 16,3% en in Brazilië en Taiwan werd de nieuwste generatie trucks geïntroduceerd. Ook werd de productie van de emissievrije CF Electric aangekondigd; illustratief voor DAF’s toonaangevende positie op milieugebied.
In 2020 registreerde DAF 37.580 trucks in een totale Europese markt van 230.400 voertuigen in het zware segment. Dat resulteerde in een marktaandeel van 16,3% (2019: 16,2%), het op één na beste resultaat in de geschiedenis van het bedrijf. De Europese markt voor middelzware trucks (6 tot 16 ton) bedroeg in totaal 41.400 eenheden en het marktaandeel van DAF kwam daarin uit op 9,5% (2019: 9,7%).
Marktleider in 6 Europese landen
DAF bleef marktleider in het zware segment in Nederland (31,8%), het Verenigd Koninkrijk (31,6%), Polen (23,7%), Hongarije (27,9%) en Bulgarije (25,4%). De Nederlandse truckfabrikant werd in 2020 ook marktleider in Portugal (21,8%). Verder is DAF de Europese marktleider in trekkers en het nummer één importmerk in de twee grootste truckmarkten in Europa: Duitsland en Frankrijk. Het marktaandeel in het segment van de zware bakwagens groeide naar 11,5%.
Groei marktaandeel in de Belux markt
Ondanks een lichte terugval in België, verbeterde DAF Trucks België haar positie in alle segmenten in de Belux markt waarvoor het verantwoordelijk is. In het trekker segment bleef DAF marktleider met een marktaandeel van 22,2% (21,6% in 2019).
In het lichte bakwagensegment (6-15,9 ton) evolueerde het marktaandeel van 13,2% in 2019 naar 15,5% en in het zware segment (+16t) won DAFin Belux 1 % in 2020 met 16,4% tov 15,4% in 2019.
Verkoop buiten Europa
Vorig jaar verkocht DAF 5.880 trucks buiten de Europese Unie en introduceerde het zijn nieuwste generatie voertuigen in Taiwan (Euro 6), Brazilië (Euro 5) en in het Midden-Oosten en Afrika (Euro 3 en 5). Verder werd de 10.000e lokaal geassembleerde truck in Taiwan afgeleverd, waar DAF onder de Europese merken marktleider is in het zware segment. DAF is ook marktleider in Israël en Wit-Rusland.
In 2020 verkocht DAF wereldwijd meer dan 2.000 PACCAR-motoren aan vooraanstaande fabrikanten van touringcars, bussen en speciale voertuigen.
‘Record na record’
“In 2020 verkochten we een recordaantal DAF MultiSupport reparatie- en onderhoudscontracten, behaalde PACCAR Financial een record marktaandeel en werd een recordaantal gebruikte voertuigen afgeleverd aan hun nieuwe eigenaren”, aldus Richard Zink, lid van de Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor Marketing en Sales. “Ons doel is om onze leidende positie verder te versterken en daarom werken we samen met onze dealers aan een strategische uitbreiding van ons netwerk van meer dan 1.100 professionele dealers en servicepunten. Als voorbeeld: vorig jaar openden onze onafhankelijke dealers 45 nieuwe dealervestigingen in Europa, Zuid-Amerika, Azië en Afrika.”
Leiderschap op het gebied van milieu
Naast in de verdere ontwikkeling van verbrandingsmotoren, investeert DAF in de nieuwste technologieën voor batterij- en hybride elektrische aandrijflijnen, die bijdragen aan het verlagen van CO2 emissies en een betere luchtkwaliteit in stedelijke gebieden. Bovendien hebben DAF-klanten in het kader van een praktijktest al kunnen profiteren van de voordelen van de CF Hybrid truck die zijn emissievrije batterijtechnologie gebruikt bij het rijden in stedelijke gebieden en zijn schone dieselmotor daarbuiten. Verder kondigde DAF de productie aan van de nieuwe CF Electric met een vergrote elektrische actieradius van 200 kilometer en introduceerde het onlangs de LF Electric met een emissievrije actieradius van 280 kilometer.
Klaar om verder te groeien
In 2020 produceerde DAF meer dan 37.600 CF- en XF-voertuigen en bijna 9.000 LF-trucks. “De Europese vraag naar trucks verbeterde in de tweede helft van het jaar, in lijn met de oplevende Europese economieën”, aldus Harry Wolters, president-directeur van DAF Trucks. “We verwachten dat de Europese truckmarkt zich in 2021 verder herstelt en uitkomt op 250.000 tot 280.000 voertuigen. Doordat wij onze klanten eersteklas kwaliteit, een ongekend laag brandstofverbruik en superieur chauffeurscomfort bieden, zijn we klaar voor verdere groei.”
www.daf.be/nl-be© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer