Lantis, als Opdrachtgever voor de Oosterweelverbinding, heeft de opdracht voor de realisatie van het deelproject Rechteroever (twv 2,3 miljard) officieel gegund aan de Tijdelijke Maatschap Rechteroever Compleet, of afgekort TM ROCO. Besix en Willemen (Willemen Infra en Franki Construct) maken deel uit van ROCO, welke verder bestaat uit de bedrijven Cordeel, Deme, Denys, Jan De Nul, Van Laere en Bam Contractors. TM ROCO zal ontfermen over de realisatie van de Kanaaltunnels en de aanleg van de nieuwe R1 Noord. De komende 10 jaar gaan zij meebouwen aan de grootste opdracht ooit op vlak van openbare werken in Vlaanderen.
Het deelproject Rechteroever vormt, via de Oosterweelknoop, de verbinding tussen de Scheldetunnel en de R1, zowel in noordelijke als in oostelijke richting. De R1 wordt daarbij volledig verdiept en gedeeltelijk overkapt aangelegd, zodat het viaduct van Merksem verdwijnt en het stedenbouwkundig landschap een grondige gedaanteverwisseling ondergaat om over te gaan in een eigentijdse groene en maatschappijvriendelijke omgeving. Om dit alles op een zo kort mogelijke termijn te realiseren is het nodig om tijdelijk een nieuwe R1 aan te leggen ten oosten van de bestaande R1.
“Werf van de eeuw”
De werken aan de Oosterweelverbinding zijn van een zelden geziene omvang en vormen een stevige injectie in de Vlaamse economie. Heel wat Vlaamse bouwbedrijven tekenen de komende jaren present op een van de vele Oosterweelwerven. “We zullen zowel op het land als onder water huzarenstukjes uitvoeren. Dat we daarvoor kunnen rekenen op een brede expertise en de strafste koppen uit onze bouwwereld, stemt ons bijzonder tevreden. De uitdaging wordt stevig, het team dat we verzameld hebben, vormt daarop het beste antwoord”, zegt Peter Vanhoegaerden, operationeel directeur van Lantis.
ROCO is ervan overtuigd op technisch vlak de nodige speciale technieken in huis te hebben die nodig zijn voor dit grootschalig project, dat een paradepaardje is voor de civiele sector.
Op contractueel vlak is door klant Lantis, in samenspraak met TM ROCO, gekozen voor een operationele contractvorm gebaseerd op openheid, samenwerking en vertrouwen tussen Lantis en TM ROCO.
Start in de zomer
ROCO start in de zomer met het verleggen van een Schijnkoker naast het viaduct van Merksem. Die werken zijn nodig om daar een tijdelijke verkeersverbinding te maken die het verkeer zal opvangen eens de afbraak van het viaduct van Merksem in 2024 start.
De werkzaamheden op Rechteroever kunnen dit jaar lokaal hinder veroorzaken. De daaropvolgende jaren is bovenlokale hinder mogelijk. Een uitgebreid pakket aan Minder Hinder-maatregelen moet er voor zorgen dat de hinder steeds tot een minimum beperkt blijft. Zo wordt er gedurende de werken steeds een maximale capaciteit voor de weggebruikers voorzien.
Bron: Besix / Willemen
https://www.willemen.be/nl/nieuws/franki-construct-en-willemen-infra-bouwen-mee-aan-oosterweelhttps://press.besix.com/besix-levert-met-trots-een-bijdrage-aan-de-realisatie-van-het-deelproject© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer