In samenwerking met het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw experimenteert UAntwerpen met duurzame asfaltmengsels. In het kader van dit REjuveBIT onderzoek, legt Willemen Infra een deel van de Groenenborgerlaan in Wilrijk aan met een nieuw type asfalt met verhoogde recyclingpercentages (tot 70% in onderlaag en 40% in toplaag) en verrijkt met verjongingsmiddelen. Bovendien wordt het asfalt op een lagere temperatuur geproduceerd, waardoor heel wat energie bespaard wordt. Deze projecten demonstreren de innovatiedrang van de ganse wegenbouwsector.
Het merendeel van onze wegen is verhard met asfalt. Om een antwoord te bieden op de groeiende vraag naar verduurzaming van de wegenbouw, wordt oud asfalt vandaag al hergebruikt bij de aanleg van wegen. Om het hergebruik van oud asfalt te verhogen en nog meer te verduurzamen, startte de UAntwerpen in samenwerking met het OCW met een proefproject waarin het gebruik van verjongingsmiddelen wordt getest. Dit zijn producten die een hoger percentage hergebruik en/of een langere levensduur van het asfalt mogelijk moeten maken. Zo zal in de toekomst de wegenbouw minder grondstoffen nodig hebben met een lagere impact op milieu en klimaat als gevolg.
De stad Antwerpen en het district Wilrijk grijpen de geplande heraanleg van de Groenenborgerlaan (het deel tussen de Prins Boudewijnlaan en de Pieter Coeckelaan) aan om deze toepassing in een stedelijke context te onderzoeken.
De onderzoeksgroep Wegenbouwkunde van de Universiteit Antwerpen verricht sinds 1997 innovatief onderzoek naar duurzame asfaltverhardingen. “Het doorgeven van deze kennis aan toekomstige ingenieurs is belangrijk”, vertelt onderzoeksleider Wim Van den bergh. “Het kunnen aanleggen van een weg op basis van onze onderzoeksresultaten, net voor de deur van ons Gebouw Z stimuleert onze studenten om onderzoek als onderdeel te zien van hun studie en job. We proeven als het ware de innovatie wanneer we de aula buitenstappen.”
“Momenteel wordt geen asfalt hergebruikt in toplagen en kunnen we onderlagen met hergebruik nog verbeteren. Dit willen we aanpakken, want verduurzamen is de toekomst. Daarom gaan we samen met UAntwerpen en het OCW aan de slag om te zien of en waar we meer kunnen inzetten op het recycleren van asfalt. Als stad moeten we het voortouw nemen op vlak van innovatie. Ik ben dan ook blij dat we als stad ook de proeftuin kunnen zijn voor innovatieve projecten op openbaar domein”, aldus schepen voor openbaar domein Claude Marinower.
Innovatie proeven
Districtsschepen Werner Theuns vult aan: “Als proefstation is Wilrijk met betrekking tot openbaar domein een voorloper. In het verleden werd onder andere de Kleine Doornstraat met geluidsreducerende deklagen aangelegd, in samenwerking met de stad Antwerpen, de Universiteit Antwerpen en het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw”.
De heraanleg zal in principe 25 werkdagen duren en en loopt tot eind september 2020.
Reportage ATV:
(bron: UAntwerpen - Willemen Infra)
https://www.uantwerpen.be/en/research-groups/emib/rejuvebit/https://www.willemen.be/nl/aannemer/willemen-infra© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer