Sigma, de vereniging van invoerders en algemene vertegenwoordigers gespecialiseerd in materieel voor burgerlijke bouwkunde, bouw en goederenbehandeling, presenteerde vorige week, tijdens een online persconferentie, de definitieve cijfers van het jaar 2019. Er werden iets meer dan 7.300 machines verkocht, een stijging van 10% ten opzichte van 2018. Door de forse eindsprint in december eindigen zij zelfs nog een stuk boven de recordcijfers van 2018 en zetten weerom een ‘all time high’ cijfer neer. De detailanalyse daarvan kan u terugvinden in het 'economisch dossier', welk u kan downloaden, onderaan dit artikel.
De machineverkoop voor burgerlijke bouwkunde was goed voor een omzet van 1,1 miljard euro, een record voor de sector. Hiervan namen de hydraulische rupsgraafmachines het grootste deel (ruim 130 miljoen) voor hun rekening, gevolgd door minigravers (ongeveer 100 miljoen) en wielladers > 80 pk (ruim 95 miljoen). De markt voor verreikers stabiliseerde zich na de enorme boost in 2018 op een omzet van iets boven 70 miljoen euro, terwijl de mobiele graafmachines nagenoeg stabiel bleven op 50 miljoen. De laatste 10 jaar is de omzet van minigravers zowat verdubbeld en was er ook een significante stijging van de verkoop van rupsgraafmachines (+65%), bandengraafmachines (45%) en verreikers (40%).
Maar “Bomen groeien nu eenmaal niet tot in de hemel”, zei Sigma-voorzitter Dries Van Haut. Bij het uitgangspunt voor dit jaar werd er rekening werd gehouden met een neergang. “De vraag was alleen of het een zachte landing zou worden of toch een brutale crash. Zonder crisis was een geringe terugval het meest gehoorde, en vooral gehoopte, scenario.” En toen was daar ineens het C-woord. Door de Covid-19 pandemie ging wereldwijd de economie vol in de remmen en zagen ook de Belgische invoerders van materieel de orderintake drastisch teruglopen. Er is zelfs een flink aantal machines geannuleerd. Daarbij legde Dies Van Haut een link met de verhuurbedrijven, die van de ene op de andere dag de inkomsten vrijwel volledig zagen wegvallen.
"De gevolgen op lange termijn zijn momenteel moeilijk te voorspellen. De voorlopige cijfers over de periode tot juni dit jaar getuigen van een heftigere crash dan bij de crisis in 2009, die we pas in 2012 enigszins te boven kwamen. In april daalde in België de orderintake in de categorie tot 10 ton met 24% en daarboven met 16%. Er werden in mei zo’n 520 machines van 10 ton of meer afgeleverd, bijna 200 mínder dan in mei 2019 (-27%). Bij de compacte machines tot 10 ton was de daling met 14% geringer, van 1.500 machines vorig jaar mei naar zo’n 1.300 nu."
“De eerste grote schok is nu achter de rug en door de meesten van ons goed opgevangen. Nu het herstel zachtjes terug op gang komt, beginnen we ook verder vooruit te kijken. Daarbij wil ik een dubbele oproep doen aan onze overheden om de stimuleringsregelingen te verlengen zo lang dit nodig is om uit deze toestand te raken en zorg voor voldoende en vooral snelle investeringen om de logistieke-, industriële- en bouwactiviteiten op peil te houden.”
Goederenbehandeling
Naast bouwmachines vormt ook de markt voor goederenbehandeling een belangrijke pijler binnen Sigma. De Belgische markt voor heftrucks en magazijntoestellen wist zich vorig jaar te stabiliseren rond het recordniveau van 12.765 verkochte trucks in 2018.
Generatoren
De sectie generatoren toonde in het algemeen slechts een lichte achteruitgang vanwege de nog altijd sterke vraag vanuit de verhuursector om tegemoet te komen aan de veranderde emissienormen conform Stage V. In totaal werden er in België vorig jaar 2.616 generatoren verkocht, tegenover 2.782 units in 2018 en 2.861 in recordjaar 2014. Het aantal generatoren in de markt daalt niet, maar de verkoop vanuit Sigma-leden laat wel een duidelijke neergang zien en dat baart de vereniging zorgen. Dat komt enerzijds door de verschuiving naar de verhuurmarkt, waarbij dikwijls sprake is van aankoopcontracten op Europees niveau. Aan de andere kant worden onze leden ook geconfronteerd met een stijging van het aantal non-compliant machines in de markt tegen ontwrichtende prijzen.
http://sigmafederation.be/nl/SIGMA Economisch dossier downloaden© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer