De Vlaamse Stichting voor Verkeerskunder organiseert drie regionale infomomenten over het vernieuwde vademecum vergevingsgezinde wegen. Je kan ze enkel digitaal volgen via livestream (18, 19 & 30 juni). Na een algemene inleiding over vergevingsgezindheid wordt elk onderdeel (kwetsbare weggebruikers en gemotoriseerd verkeer) apart besproken. Tot slot volgen praktische tips en voorbeelden op verschillende niveaus. Vermits er in elke regio andere voorbeelden toegelicht worden, schrijf je je best in in een sessie van jouw regio. Alle infosessies zijn gratis. Inschrijven is wel verplicht.
Het nieuwe vademecum vergevingsgezinde wegen (VVW) bouwt voort op de vorige editie, maar voegt ook nieuwe inzichten toe voor kwetsbare weggebruikers. Kristof Mollu van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) legt uit. Kristof Mollu, verkeerskundige veiligheid AWV: “Het vademecum legt in een nieuw onderdeel uit hoe je bestaande en toekomstige wegen vergevingsgezinder kan maken voor voetgangers en fietsers.”
Waarom was een update van het vademecum vergevingsgezinde wegen nodig?
“Het vorige vademecum vergevingsgezinde wegen dateerde al van 2014. Sommige informatie was dus verouderd. Bovendien focuste het ook bijna exclusief op vergevingsgezindheid voor het gemotoriseerde verkeer, terwijl ook andere weggebruikers specifieke noden hebben. In de nieuwe versie krijgt vergevingsgezinde infrastructuur voor kwetsbare weggebruikers zoals fietsers en voetgangers een apart onderdeel. Het vademecum heeft nu namelijk twee delen: het deel voor kwetsbare weggebruikers is recent verschenen, het deel voor gemotoriseerd verkeer verschijnt binnenkort. De exacte datum kunnen we nog niet meegeven.”
Hoe kwam het deel over de kwetsbare weggebruikers tot stand?
“Voor dat nieuwe deel hebben we samengewerkt met een studiebureau en hebben we een werkgroep samengesteld met vertegenwoordigers van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), de Vlaamse Waterweg, Fietsberaad Vlaanderen, het Vlaams expertisecentrum toegankelijkheid en Universal Design, de Vereniging van de Vlaamse Provincies (VVP), de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW), de Fietsersbond, de Voetgangersbeweging en Vias Institute. In het deel voor kwetsbare weggebruikers vertrekken we van een stappenplan en bundelen we praktische richtlijnen om infrastructuur voor hen vergevingsgezind te maken. Een vergevingsgezinde infrastructuur is zelfverklarend en veilig waardoor fouten zo veel mogelijk vermeden worden. Daarnaast houdt een vergevingsgezind ontwerp er rekening mee dat voetgangers en fietsers uit koers kunnen raken of in onveilige situaties terecht kunnen komen door stuurfouten, misstappen, balansproblemen of onverwachte situaties. Daarom biedt een vergevingsgezind ontwerp voldoende mogelijkheden in tijd en ruimte om fouten te corrigeren en zo een ongeval te voorkomen. In tweede instantie moet vergevingsgezinde infrastructuur de impact van fouten, als die toch tot een ongeval leiden, maximaal beperken.”
Wanneer kan je deze principes toepassen?
“De principes van vergevingsgezinde wegen zijn belangrijk bij het ontwerp en de realisatie van nieuwe projecten. Daarnaast zijn ze ook toepasbaar bij structurele ingrepen en tijdens het beheer en onderhoud van wegen. Voor de kwetsbare weggebruikers geven we aan hoe in plannen en bestaande situaties de vergevingsgezindheid kan worden verbeterd en welke quick wins mogelijk zijn. Het gaat vaak om kleine, gemakkelijk inpasbare elementen die een groot verschil kunnen maken.”
Meer info
Het vademecum vergevingsgezinde wegen (VVW) deel kwetsbare weggebruikers vind je op wegenenverkeer.be/ontwerprichtlijnen. Zodra het nieuwe onderdeel voor gemotoriseerd verkeer is afgerond, vind je dat ook op deze site.
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer