Willemen levert containerterminal in Tanger op, een project met indrukwekkende cijfers

Gepubliceerd op 08-10-2019 09:17

Willemen Groep leverde in de haven van Tanger in Marokko een gloednieuwe containerterminal op voor APM Terminals. Goed voor o.a. volgende indrukwekkende cijfers: 163.749 m2 asfaltverharding en 340.884 m2 klinkerverhardingen.  Een timelapse video laat in versneld tempo zien hoe zij te werk zijn gegaan bij de bouw ervan. APM Terminals MedPort Tangier, zoals de terminal officieel heet, is strategisch gelegen aan de Straat van Gibraltar, een van de belangrijkste scheepsroutes ter wereld. Jaarlijks passeren er meer dan 60.000 schepen. De terminal heeft een jaarlijkse capaciteit van 3,3 miljoen teu.

De terminal, die als overladingshub voor Maersk Line en zijn alliantiepartners wordt ingezet, zal de prestaties van de wereldwijde toeleveringsketens helpen verbeteren door meer schepen aan te trekken en meer routeopties te creëren. Hij werd met de allernieuwste technologieën gebouwd voor een ultra-efficiënte vrachtafhandeling en een aanzienlijke capaciteitsverhoging. Het maakt van APM Terminals MedPort Tanger een van de meest geavanceerde containerterminals ter wereld.

Willemen Groep startte in 2017 op een site van 60 hectare met de bouw. Een team van 60 mensen (15 medewerkers uit België en 45 Marokkaanse ingenieurs en bedienden) stonden twee jaar lang in voor de A tot Z-realisatie van de containerterminal. Zo stonden zij in voor alle civiele werken, met onder andere een 1,2 km lange kraanbalk, alle infrawerken en de bouw van alle gebouwen op de site (administratief kantoorgebouw en een onderhoudsloods voor straddle carriers). Op piekmomenten waren er 650 bouwvakkers aan het werk op de site.

Het efficiënte werk van onze groep zorgde er voor dat alle ‘equipment’ leveranciers van APM Terminals hun kranen tijdig konden plaatsen. Het gaat om de grootste STS-kranen met dubbele trolley ter wereld. Ze wegen 2.500 ton, zijn 144 meter hoog bij volledige uitrekking, hebben een reikwijdte van 72 meter en maken twin- en tandemlifting mogelijk. Met deze kranen kunnen de grootste containerschepen op zee snel, veilig en efficiënt worden geladen en gelost.

De bouw van deze enorme terminal was niet de eerste opdracht voor onze groep op het Afrikaanse continent, maar wel veruit de grootste.

Enkele interessante cijfers:

• 163.749 m² asfalt
• 340.884 m² klinkers
• meer dan 800.000 ton cementgebonden steenslagfundering
• 15.200 lopende meter funderingsbalken
• 16.400 meter rails
• 414 boorpalen van 26,5 m
• 51 reefer racks
• 9 substations
• 50.000 lopende meter laag- en middenspanningskabels

(Bron: Willemen)

https://www.willemen.be/nl/nieuws/https://www.wegenbouw.be/vacatures/willemen_infra