Om de Oosterweelverbinding te realiseren, heeft de bouwsector 2.150 arbeiders nodig. Volgens Antwerps schepen van Werk Claude Marinower biedt dit een enorme opportuniteit voor Antwerpen. Uit de cijfers van de VDAB blijkt dat dertigduizend Antwerpenaars werkloos zijn. Daarnaast zijn nog eens 54.000 mensen niet actief op de arbeidsmarkt door bijvoorbeeld ziekte of niet te activeren naar een job. De werven van Oosterweel moeten nu voor een deel van deze mensen uitzicht geven op een job in de bouwsector. Het Antwerpse schepencollege heeft een actieplan klaar met duidelijke doelstellingen. Zo wil de stad jaarlijks 150 mensen opleiden en begeleiden naar een job op een van de werven van Oosterweel. Het gaat om de jobs van bekister, ijzervlechter, baggeraar, kraanmachinist, elektromonteur en wegenwerker. Dit zijn knelpuntberoepen die bouwondernemers momenteel met moeite ingevuld krijgen.
Daarnaast zouden nog eens dertig mensen aan het werk worden gesteld via de sociale economie. Ze zullen bijvoorbeeld instaan voor de bewaking, de catering of het verwijderen van afval op de werven.
"Om telkens dit aantal te kunnen aanleveren, moeten we minstens een vijfvoud van dit aantal in een opleiding krijgen", zegt Marinower. "Dat betekent dat we ze moeten enthousiasmeren en motiveren rond Oosterweel. Wie meewerkt aan deze werf van de eeuw kan het resultaat later tonen aan kinderen en kleinkinderen. Nog voor het einde van dit jaar wordt de campagne De grote Verbinding gelanceerd om mensen hiervoor warm te maken. Ze moeten zich trots voelen dat ze hebben meegewerkt aan Oosterweel. In de zoektocht naar potentiële werknemers, zeker onder de jongeren, schakelen we onze jeugdpartners en sportclubs in."
Samen met verschillende partners, zoals de VDAB, krijgen de kandidaten een opleiding in de bouw en gericht naar de knelpuntberoepen waarnaar de bouwsector op zoek is. Deze werknemers zullen beschikken over de nodige veiligheidscertificaten. Marinower hoopt dan ook dat de Vlaamse onderhandelaars hier oog voor hebben. Om deze mensen en zeker jongeren te bereiken, moet de VDAB een aanpak op maat van de stad op poten zetten. Marinower is overtuigd dat dit project niets dan voordelen heeft voor de aannemers in de bouwsector. Volgens de recentste cijfers in februari stonden er in de stad Antwerpen alleen al 276 vacatures open in de bouwsector. Dat gaat alleen maar groeien als de werken aan Oosterweel op kruissnelheid zitten.
"Voor de inspanningen die we leveren als stad om mensen op te leiden, vragen we van de aannemers een instapgarantie", zegt Marinower. “Die komt erop neer dat er voor iemand die door ons is opgeleid een volwaardig arbeidscontract klaarligt. Dit zal de grootste succesfactor van ons project zijn. Jongeren die een opleiding volgen, weten dat ze aan het einde van de rit direct aan de slag kunnen. De werkgevers weten dat de werknemers die we aanreiken, beschikken over niet alleen de nodige capaciteiten en attitude, maar ook over de veiligheidscertificaten. Er zijn heel wat steunmaatregelen waardoor werknemers van eigen bodem aantrekkelijker worden, dan in het buitenland werknemers te zoeken en hier te huisvesten. Onze werknemers zullen misschien niet goedkoper zijn, maar concurrentieel interessanter. We weten nu al dat van de 2.150 arbeiders voor Oosterweel 50% tot 60% uit het buitenland zal komen. Als stad kunnen we de aannemers niet verplichten om Antwerpenaars aan te werven, maar ik vermoed dat ze niet ongevoelig gaan zijn voor ons aanbod aan werknemers."
(bron: GVA)
www.wegenbouw.be/bedrijven/458810/stadsbaderwww.gva.be/antwerpen-levert-jaarlijks-180-inactieven-aan-aannemers© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer