De Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen biedt voortaan een graduaatsopleiding wegenbouw aan. De sector juicht het initiatief toe. Met grote infrastructuurprojecten in het verschiet, zoals de Oosterweelverbinding, groeit het aantal vacatures, maar die geraken amper ingevuld. Steeds vaker zijn wegenbouwbedrijven op zoek naar geschoold personeel, maar een echte opleiding wegenbouw was tot voor kort onbestaande in het hoger Onderwijs. De sector schreeuwt nochtans om hogeropgeleiden en daar wil AP Hogeschool aan tegemoetkomen met de graduaatsopleiding werforganisatie en wegenbouw.
Graduaten zijn nieuw en is een opleidingsniveau net voor een Bachelor. Het is een praktijkgerichte opleiding van twee jaar. "We leiden studenten op tot assistent-werfleider voor wegenbouwprojecten", zegt lector Anja Van den Houte, die zelf ook geregeld op een werf vertoeft. "Je leert voorbereidingen treffen, de dagelijkse activiteiten van de werf opvolgen en bij te sturen. Met die technische bagage en vaardigheden kunnen studenten meteen aan de slag gaan. Assistent-werfleiders kunnen ook het tekort aan ingenieurs opvangen. Er zijn te weinig ingenieurs om hen permanent een werf te laten leiden. Wie afstudeert in onze opleiding kan ter plaatse alles regelen en zo kunnen ingenieurs meerdere werven op zich nemen."
Voor Mieke Frijters, zaakvoerster van ATF Wegenbouw in Zandvliet én vrouwelijke ondernemer van het jaar in Vlaanderen, komt het nieuwe graduaat wegenbouw niets te vroeg. "Ik pleit er al meer dan 25 jaar voor", zegt ze. "Dat er geen gespecialiseerde opleiding in de wegenbouw bestaat, is toch ondenkbaar als je ziet wat er aan infrastructuur in België is. Het is een uitstervend beroep, terwijl er zo veel projecten op stapel liggen. We moeten de jeugd laten zien wat voor innoverende, moderne, hoogtechnologische bouwwerken er op en onder de grond plaatsvinden. Vandaag ligt de verantwoordelijkheid bij aannemers en bedrijven om mensen te vinden en op te leiden voor die functie."
Dat zegt ook Anja Van den Houte. "Nu kom je toevallig in die sector terecht of omdat je iemand kent", zegt ze. "Als er geen opleiding is, blijft het beroep ook onbekend en dat maakt de drempel ernaar veel hoger."
Tegelijkertijd wil de sector het beroep ook aantrekkelijker maken voor vrouwen. Constructiv, de organisatie die de bouwsector ondersteunt, heeft berekend dat er in de wegenbouw verhoudingsgewijs het minst aantal vrouwen werken: slechts 0,30% tegenover 0,83% in de totale bouwsector.
Meer vrouwen in de wegenbouw, dat zou ook Mieke Frijters een goede oplossing vinden voor het tekort aan werkkrachten. "Het beeld dat de wegenbouw nog altijd met zich meetorst van té zwaar beroep is intussen achterhaald", zegt ze. "Het blijft een zwaar beroep, maar ergonomisch gezien is er dankzij moderne machines en ergonomische technieken veel veranderd."
(bron: gva.be)
www.ap.be/graduaat/wegenbouwhttps://www.gva.be/graduaat-wegenbouwvacatures in de wegenbouw© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer