De Vlaamse Waterweg heeft de nv Via T Albert aangesteld om 8 bruggen over het Albertkanaal te herbouwen zodat er schepen met 4 lagen containers onder kunnen varen. De bouwkost van dit project bedraagt 107 miljoen EUR. "We bouwen onze belangrijkste watersnelweg verder uit", zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. "Elke vracht die over het Albertkanaal kan gaan, moet niet meer over de wegen van Antwerpen en Limburg".
Het Albertkanaal is nu al de belangrijkste watersnelweg van Vlaanderen. De capaciteit van deze economische slagader kan nog eens uitgebreid worden met +25% door ervoor te zorgen dat alle bruggen over het kanaal een doorvaarhoogte hebben van minimaal 9,10 meter. Op die manier kunnen schepen met wel 4 lagen containers het Albertkanaal afvaren. Bij 48 van de 62 bruggen is de verhoging al uitgevoerd (33) of in uitvoering (15).
Vlaanderen gunt nu de opdracht om nog eens 8 bruggen over het Albertkanaal te herbouwen. Concreet gat het om de bruggen Beringen, Paal-Tervant, Meerhout-Vorst, Lummen, Oelegem II (Ranst), Herentals-Herenthoutseweg, Kuringen en de Hoogmolenbrug (Schoten). De Vlaamse Waterweg nv en de nv Via T Albert hebben een Publiek-Private-Samenwerkingsovereenkomst gesloten voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het 30 jarige onderhoud. nv Via T Albert is een speciaal voor dit project opgerichte vennootschap, die bestaat uit Franki Construct, Hye, Willemen Infra en Aelterman. Alleen al de bouwkost voor de 8 bruggen bedraagt 107 miljoen EUR. Het gaat 8 keer om een stalen boogbrug van hetzelfde type. Zo worden de ontwerpkosten beperkt en kunnen de werken snel uitgevoerd worden. Eind 2022 moeten alle 8 bruggen volledig herbouwd zijn.
"Dit is een belangrijke stap in de uitbouw van het Albertkanaal", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. "We verhogen niet alleen de bruggen, maar ook het rendement van de transporteurs. Straks kunnen zij 4 lagen containers stapelen op hetzelfde binnenschip. Het wordt zo nog verleidelijker om te kiezen voor de watersnelweg".
"Onze waterwegen moeten veilig en innovatief zijn en beantwoorden aan de vraag en vereisten van de klanten. De verhoging van de bruggen past perfect in dit plaatje," vertelt Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg nv.
"We zijn in augustus 2017 gestart met een eerste cluster van 7 bruggen. Dit werd ook toegewezen aan Via T Albert. Binnenkort openen we de eerste van die nieuwe bruggen. We steken nu met deze tweede cluster alvast een tandje bij", vult ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv aan.
3.000 toeschouwers kijken hoe brug geplaatst wordt in Stokrooie
De nieuwe stalen boogbrug in Stokrooie, onderdeel van de eerste cluster, is woensdag 1 mei 2019, onder massale belangstelling ingevaren en geplaatst. Maar liefst 3.000 toeschouwers volgden het spektakel vanop een veilige kijklocatie. De brug in Stokrooie werd vervangen door een hogere stalen boogbrug op exact dezelfde locatie. Al van 7 uur ’s ochtends volgde een grote groep mensen het invaren van de nieuwe kanaalbrug. Door het mooie weer zwol dat aantal snel aan. Woordvoerder Liliane Stinissen van De Vlaamse Waterweg: "De brug is perfect vanaf haar opbouwplaats langs de Albertkanaalstraat op het ponton geraakt. In Stokrooie werd de brug, die wel 1.000 ton staal bevat, tot voor de brughoofden gevaren. Daar maakte het ponton een keerbeweging om ze op de juiste plek te krijgen."
Iets na de middag lag de brug met een totale overspanning van 123 meter op haar definitieve plek, parallel aan de bestaande brug. "De onderbreking van de N729 tussen Stokrooie en Bolderberg blijft dus beperkt tot vier weken tijdens de aansluiting op de nieuwe brug. Als alles volgens planning verloopt, zal de brug in juli 2019 worden geopend voor het verkeer. De oude brug wordt in augustus afgebroken," aldus nog Stinissen. De brug kan trouwens bezocht worden tijdens Open Wervendag op zondag 19 mei.
(bron: benweyts.be / Willemen Infra)
www.vlaamsewaterweg.be/opwaardering_albertkanaalwww.willemen.be/nl/nieuws© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer