Eén op acht huizen loost zijn afvalwater nog altijd in waterlopen en niet in de riolering, volgens cijfers van de Vlaamse Milieumaatschappij. Om dit aandeel te verlagen, dringt zich een uitbreiding van het rioleringsnetwerk op. Toch blijven rioolbeheerders kiezen voor traditionele materialen, terwijl vaststaat dat de aanleg daarvan duurder is dan die van kunststof buizen. Door te kiezen voor kunststof, kan met een gelijk budget meer riolering aangelegd worden, volgens DYKA.
De hoge kostprijs voor aanleg van riolering verhindert een snelle uitbreiding van het rioleringsnetwerk. Tegen 2027 moet 2,7 miljard extra geïnvesteerd worden om tot een waterkwaliteit te komen die voldoet aan de Europese eisen. De keuze tussen het gebruik van starre materialen als beton en gres enerzijds of kunststof anderzijds, heeft een grote invloed op de totaalkost van rioleringsprojecten.
Materiaalkeuze is traditioneel, niet rationeel
"De materiaalkeuze is vaak traditioneel, maar niet rationeel", vertelt Ludo Secretin, Commercieel Directeur bij leidingproducent DYKA. "Rioolbeheerders blijven kiezen voor starre materialen. Uit onderzoek * blijkt nochtans dat dit een extra aanslag op de beschikbare budgetten is. Zo is een gres riool aanleggen (materiaal en aanleg) tot 50% duurder dan een kunststof riool." Dit heeft deels te maken met het feit dat een riolering met kunststof buizen tot 30% sneller aangelegd wordt dan één met starre buizen. DYKA ijvert dan ook voor een meer rationele keuze door rioolbeheerders.
Betrouwbaarheid
Kunststof leidingen blijken ook betrouwbaarder. "Daarmee doen zich tot 85% minder defecten voor. Dat budget voor herstellingen, zou dus gebruikt kunnen worden voor de aanleg van nieuwe riolering", stelt Secretin. En toch is slechts 10% van de Vlaamse rioleringen aangelegd met kunststof. "In het buitenland ligt dat aandeel veel hoger. Willen we zuiver water tegen 2027, dan moeten rioolbeheerders hun materiaalkeuzes liever nog gisteren dan vandaag in vraag stellen."
Bron opiniestuk: DYKA
Studies & Onderzoek
* Sewer Installation Time (field test study) voor het aspect '30% installation time saving
www.dyka.bewww.wegenbouw.be/bedrijven/756965/dyka-plastics-n-v
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer