Vlaamse Waterweg schakelt studiebureaus in om verhoging bruggen Albertkanaal tijdig af te werken

Gepubliceerd op 07-12-2018 10:48

Tijdens weekend van 1 december 2018 werd het stalen brugdek voor de nieuwe boogbrug in Ham-Zwartenhoek ingevaren en geplaatst. Het is één van de zeven bruggen die Via T Albert (Willemen Infra, Franki Construct, Aelterman en Hye) in opdracht van De Vlaamse Waterweg herbouwt om de capaciteit van het Albertkanaal te verhogen. De nieuwe brug komt stroomopwaarts naast de bestaande brug. Hierdoor blijft de bestaande brug bruikbaar tijdens de werken. Ondertussen geraakte ook bekend dat de Vlaamse Waterweg externe studiebureaus moet inschakelen om de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal nog klaar te krijgen tegen 2022. Dat zal ongeveer 1,7 miljoen euro extra kosten.

bron afbeelding: Willemen Infrabron afbeelding: Willemen Infra

Het Albertkanaal is vanuit economisch standpunt de belangrijkste waterweg in Vlaanderen en een cruciale hinterlandverbinding voor de haven van Antwerpen naar de Antwerpse Kempen, Limburg en de Luikse regio. Jaarlijks wordt zo'n 40 miljoen ton aan goederen via de binnenvaart vervoerd over dit kanaal. Dat is het equivalent van +/- twee miljoen vrachtwagens per jaar of 8000 elke dag minder op onze wegen.

Om de binnenvaart als vervoersmodus nog aantrekkelijker te maken investeert De Vlaamse Waterweg in de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tot een doorvaarhoogte van 9,10 m. De hogere doorvaarthoogte op het kanaal verhoogt het rendement van de binnenvaart en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart doordat schepen met vier in plaats van drie lagen containers kunnen varen. Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot.

Ook de brug in Ham-Zwartenhoek wordt vervangen door een hogere stalen boogbrug. Afgelopen weekend werden de onderdelen voor deze nieuwe stalen boogbrug ingevaren en geplaatst. De nieuwe brug wordt ten oosten van de bestaande brug gebouwd. Hierdoor kan het verkeer tijdens de werken via  een tijdelijke parallelweg op beide oevers zonder hinder over het Albertkanaal blijven rijden. Ondertussen wordt de aansluiting tussen de Staatsbaan (N141) en de nieuwe brug aangelegd. Als alles volgens planning verloopt zal de nieuwe brug begin september 2019 worden geopend voor het verkeer. Daarna wordt de bestaande brug afgebroken.

De nieuwe brug  heeft een totale overspanning van 128 m en een nuttige breedte van 15,60 m op het smalste punt. Het kanaal onder de brug wordt verbreed tot 86 meter.

Te veel werk

Jarenlang hoopte de overheid de verhoging af te werken tegen 2020. Dat bleek echter onhaalbaar en die deadline ligt nu in 2022. Maar ook die datum dreigde niet gehaald te worden, wat beheerder De Vlaamse Waterweg een tandje heeft doen bijsteken. Om de bovenvermelde taken te kunnen realiseren en het project te voltooien tegen de beoogde streefdatum wenst de Vlaamse Waterweg zich voor de nog lopende brugprojecten te laten bijstaan door de inzet van allerhande experten, volgens de motivatie in het bestek van de overheids­opdracht. Het gaat onder meer om hulp bij de voorbereiding en de uitvoering van de werken.

216 miljoen

De waterwegbeheerder stelde met een overheidsopdracht daarom zopas de studiebureaus Arcadis en Sweco aan, dit voor een bedrag van 1,7 miljoen euro. Ze waren de enige kandidaat. De Vlaamse Waterweg behoudt zich overigens het recht om nog een derde partij in te schakelen. Momenteel zijn 32 van de 62 bruggen al verhoogd en zitten 16 andere bruggen in de uitvoeringsfase. De globale bouwkosten voor deze bruggen wordt geraamd op 216 miljoen euro.

(bron: GVA en Willemen Infra)