Eind juni presenteerde Sigma vzw, beroepsvereniging van de materieelimporteurs en -verdelers, haar Economisch Dossier. Dit geeft een blik op de verkoopsresultaten van materieel in België. Was 2016 al een echt recordjaar, 2017 deed het nog veel beter.
"Vorig jaar vroeg ik me luidop af of er grenzen waren aan de groei, maar voorlopig zijn die nog niet in zicht", volgens Sigma voorzitter Dries Van Haut. In 2017 bedroeg de gezamenlijke omzet meer dan anderhalf miljard euro (1,442 miljoen euro in 2016). In het topjaar 2008 was dat 1,350 miljard euro. Bovendien zijn de cijfers van het eerste trimester in 2018 stabiel in de burgerlijke bouwkunde & bouw waar grotere machines het niet slecht doen. Ook zo bij de goederenbehandelingsmachines. Daar valt een sterke stijging in de verkoop van thermische trucks op. "Voorlopig zijn we dus weer vertrokken voor een fantastisch jaar."
De sectie Burgerlijke Bouwkunde/Bouw tekende voor het derde jaar op rij een stijging van 10% bij een omzet van meer dan 900 miljoen euro en trekt daarmee voorbij het record van 2008. Er zijn meer dan 6.600 machines verkocht (in 2016 minder dan 6.000).
Het aandeel grotere machines steeg zelfs met 28,73%. Hydraulische graafmachines +68,7%, overslagkranen op banden +105%, wielladers (>80pk) +31,2%, knikdumpers +23,2%,… Er was een daling bij graaflaadcombinaties (-65%), glijbekistingsmachines (-75%), alle terrein heftrucks (-39,3%), trilplaten, ... .
Ook de sector Goederenbehandeling deed het opnieuw beter en groeide met 10% tot 609 miljoen euro.
De subsectie generatoren blijft echter een zorgenkind en kende opnieuw een terugval in het aantal verkochte eenheden, maar de omzet steeg wel. Hier is een trendverschuiving naar verhuur. Maar Belgische verhuurbedrijven kopen globaal aan, dus niet enkel bij Belgische invoerders.
In 2016 was volgens Sigma de gehele groei voornamelijk toe te schrijven aan verhuurbedrijven en de verhuuractiviteit. Die nam in 2017 nog steeds een heel groot deel van de investeringen voor zich. Maar ook eindgebruikers breidden nu hun vloten uit. "Grotere en zwaardere machines worden nu vervangen en bijgekocht door de aannemers."
De stevige conjunctuur zorgt wel voor een aantal problemen. Zo lopen de levertermijnen op. Vele modellen kunnen dit jaar niet meer geleverd worden. Maar er is ook de "War For Talent". De zoektocht naar servicetechnici drijft de competitie tussen ledenbedrijven op.
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer