De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) heeft op 6 oktober beslist de Oosterweelwerken op Linkeroever en in Zwijndrecht voor 386 miljoen euro te gunnen aan het aannemingsconsortium Rinkoniên. Rinkoniên, een Antwerpse dialectterm voor 'snelle opeenvolging en 'ring aaneen', bestaat uit de Belgische bedrijven Artes Roegiers, Artes Depret, Cit Blaton, Stadsbader en het Nederlandse bouwbedrijf Mobilis. De keuze voor het consortium werd angstvallig geheimgehouden tijdens de 'standstill', de twee weken lange periode waarin de andere kandidaten de toewijziging kunnen betwisten. Niemand van de concurrenten heeft evenwel protest aangetekend, volgens een artikel in De Tijd. De toewijzing zou dus definitief zijn.
Volgens Jan Van Rensbergen (CEO van BAM) werd het contract toegekend voor een bedrag dat 5 à 7 procent lager lag dan wat werd gebudgetteerd. Dat toont aan hoe bouwbedrijven sinds de financiële crisis met flinterdunne marges op contracten jagen. Bij de beoordeling speelde niet alleen de prijs. 30 procent van de punten ging naar andere criteria, bijvoorbeeld minimale overlast voor de omgeving. De werken van de eerste fase alleen al zullen bijna vijf jaar duren en hinder veroorzaken.
Door de verplichte Europese aanbesteding leefde de vrees dat grote buitenlandse spelers de Belgen zouden wegblazen. Dat blijkt evenwel niet het geval. De vier Belgische bedrijven in het consortium zijn allemaal onafhankelijke bouwbedrijven met een omzet van 200 à 300 miljoen euro. Het Nederlandse Mobilis is ook van die grootteorde, maar het maakt deel uit van de grotere groep TBI. De grote winnaar is Stadsbader uit Harelbeke. Die groep met 1.000 werknemers is goed voor 300 miljoen euro omzet, waarvan 60 procent in de wegenbouw. Stadsbader neemt alle wegenwerken en de bijbehorende elektromechanica voor zijn rekening, wat neerkomt op zowat de helft van het hele contract.
Het contract is een opsteker voor de sector van de wegenbouw. Vooral door besparingen bij steden en gemeenten is de wegenbouwmarkt tussen 2013 en 2015 met zo’n 20 procent gekrompen. 'De tewerkstelling bij de Vlaamse wegenbouwers is van 8.067 in 2012 gedaald naar 6.605 in 2017', zegt Marc Dillen, de directeur-generaal van de Vlaamse Confederatie Bouw. 'Voor het nieuwe project moeten we zo'n 100 mensen aanwerven', stelt Dominique Valcke, de CEO van Stadsbader. Nu al worden programma’s opgezet om voldoende bouwvakkers te kunnen aanwerven. Buitenlandse werknemers zouden maar een klein deel van het werk voor hun rekening nemen.
Hinder vanaf najaar 2018
Antwerpen breekt alle filerecords. Toch zal het nog even duren voor automobilisten en omwonenden de baten van de Oosterweelverbinding voelen. Eind 2017 wordt de bouwvergunning voor de werken verwacht. Voor veel grote projecten, zoals Uplace en het Eurostadion, was dat nog maar het begin van de lijdensweg. Toch overheerst het optimisme, omdat de overheden en de drukkingsgroepen samen een consensus hebben bereikt. Maar omdat in België iedereen naar de Raad van State kan trekken zonder zich te moeten verantwoorden, is er nooit 100 procent zekerheid dat geen uitstel volgt.
Als de eerste bouwvergunning eind dit jaar wordt afgeleverd kunnen de werken volgend jaar beginnen. Volgens het meest optimistische scenario is het project afgerond tegen 2025. Pas dan kunnen we van alle voordelen genieten: vlotter en veiliger verkeer voor auto’s, fietsers en voetgangers en ren gezondere omgeving voor wonen en vrije tijd. Het is nu aan de vooral Belgische bouwbedrijven om zich te bewijzen. Dit unieke project, een van de grootste in Europa, kan dan uitgroeien tot een visitekaartje voor het buitenland.
'We hebben met alle stakeholders iets uitgewerkt dat we echt nodig hebben en waar we allemaal kunnen achterstaan', zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). 'Het gaat niet alleen om een betere doorstroming voor de auto’s, maar voor alle vervoersmiddelen. Voor de fietsers komt er 9 kilometer fietspad bij. Oosterweel zal het verkeer veiliger maken en levert ook meer groen en bos op.'
Zodra de aannemer over enkele maanden klaar is met de concrete werfplanning, begint een uitgebreide informatiecampagne over de Oosterweelwerken op Linkeroever en in Zwijndrecht. Het contract met het consortium kan dan worden getekend in het voorjaar van 2018. De voorbereidende werken zullen kort daarna zichtbaar worden op het terrein. Hinder op de snelweg wordt volgens de huidige planning verwacht vanaf september 2018.
De werken op Linkeroever/Zwijndrecht (386 miljoen euro) zijn nog maar het begin. Er zijn vijf deelprojecten, goed voor een totaal budget van 3,25 miljard euro. Elk deelproject duurt vijf à zes jaar. Het laatste deelproject (R1-Noord) moet tegen 2025-2026 afgewerkt zijn.
Zowat iedereen met naam en faam in infrastructuur dingt mee voor een van de contracten. Voor de Scheldetunnel zijn drie consortia kandidaat. Het eerste omvat Züblin Nederland, Colas Belgium, Strukton Civiel en Van Oord Nederland. Het tweede bestaat uit Artes Roegiers, Artes Depret, Boskalis Nederland, Cit Blaton, Mobilis en Stadsbader. Het derde is de THV Combinatie Oosterweeltunnel met DEME Infra Marine Contractors, BAM Contractors, Besix, Jan De Nul en Dredging International.
Voor het project Rechteroever staan twee consortia tegenover elkaar: Thv Roco (BAM, Besix, Cordeel, DEME, Denys, Jan De Nul, Dredging International, Franki Construct, Van Laere en Van Wellen) versus HV Artes-Boskalis-Cit Blaton-Mobilis-Stadsbader.
(bron: Tijd.be)
https://www.tijd.be/ondernemen/bouw/Deze-bedrijven-mogen-eerste-spade-voor-Oosterweelhttps://www.wegenbouw.be/bedrijven/458810/stadsbader
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer