De eerste volledig 3D-geprinte, voorgespannen betonnen fietsbrug ter wereld is deze week geopend. Fietsers konden voor het eerst over de 3D-brug fietsen die deze zomer geprint werd op in het lab van de TU Eindhoven (Nederland). Deze innovatieve materialen en bouwmethoden zijn allemaal onderdeel van de aanleg van de nieuwe provinciale randweg om het Nederlandse Gemert, de Gemert Noord-Om. De film geeft goed inzicht van de innovatieve productie van de brug. Zo werd de stalen draad mee 'geprint'.
Gedeputeerde Christophe van der Maat is tevreden met alle ontwikkelingen: "Duurzaamheid speelt bij de aanleg en het beheer van onze wegen een steeds grotere rol. Daarom dagen we marktpartijen uit om op een innovatieve manier te bouwen, nieuwe duurzame technieken te ontwikkelen en materialen zoveel mogelijk opnieuw te gebruiken. Bij de beoordeling van offertes en aanbestedingen voor onze projecten krijgen partijen die met een innovatief en duurzaam plan komen ook onze voorkeur. Ook als die aanbieding wellicht iets duurder is dan bij de reguliere aanpak. De aanleg van de Gemert-Noord is het bewijs dat de bouwwereld die uitdaging samen met kennisinstellingen ook met beide handen aangrijpt. Met deze slimme innovaties als verschuifbare rotondes en geprinte bruggen tot gevolg".
Marinus Schimmel, directeur BAM Infra Nederland: "Met 3D-printen hebben we geen hulpmaterialen, zoals bekisting, nodig. Dit levert aanzienlijk minder afval op en we hoeven minder schaarse grondstoffen te gebruiken. Ook heeft deze manier van werken een positief effect op de hoeveelheid CO2-uitstoot tijdens het productieproces van de brug."
Het 3D-printen van bruggen maakt maatwerk mogelijk op elke locatie, voor een reëel kostenniveau. Theo Salet, hoogleraar TU Eindhoven: "Dankzij de inzet van robots kan elk ontwerp telkens weer op een unieke wijze worden gerealiseerd met eenzelfde inspanning. Een belangrijk bijkomend voordeel is dat alle informatie die in het ontwerpproces is verzameld nu ook direct kan worden doorgegeven aan de uitvoering. Dit is een belangrijke ontwikkeling op het gebied van Bouw Informatie Management (BIM), omdat het de partijen in de keten dichter bij elkaar brengt. Het is uiteindelijk de eindgebruiker die hier profijt van heeft, in de vorm van een hogere kwaliteit en maatwerk."
(bron: BAM)
https://www.bam.com/nl/pers/persberichten/2017/10/3d-geprinte-betonnen-fietsbrug© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer