Zelfstandigen uit bouw verkiezen samenwerking boven aanwerving volgens bevraging van Bouwunie

Gepubliceerd op 28-09-2017 10:20

Wanneer zelfstandigen uit de bouw veel werk hebben, zoeken ze een collega-zelfstandige om samen te werken. Een eerste werknemer aanwerven, gebeurt pas als ze genoeg werk hebben op voldoende lange termijn. Pas dan wegen de belemmeringen minder zwaar door dan de nood aan extra werkkracht. Dat blijkt uit een enquête van Bouwunie. Wie aanwerft, is wel erg tevreden met zijn keuze: de werkdruk vermindert en het is veel prettiger om met twee of meer te werken dan alleen.

foto: facebookpagina BM Grondwerken uit Assenedefoto: facebookpagina BM Grondwerken uit Assenede

Koudwatervrees voor eerste aanwerving zou aanzienlijk dalen bij grotere werkflexibiliteit en minder strakke arbeidsregels

3 op 4 zelfstandigen in de bouw werkt (al eens) samen met één of meer collega's. In 85% van de gevallen gaat het om een collega-zelfstandige zonder personeel. Ze doen dit vooral om meer of grotere opdrachten aan te kunnen. In mindere mate om een deel van het werk (bv. een specialisatie) door te geven.

Als grote voordeel wijzen ze op de enorme flexibiliteit van deze manier van werken. De meestal opdrachtgebonden samenwerking komt vlug en zonder veel rompslomp tot stand. En bij problemen scheiden de wegen snel en zonder poespas. Dit geeft minder kopzorgen. Samen is bovendien veel aangenamer dan alleen. De grote inzet en de werklust van collega-zelfstandigen bekoren hen ook. Toch zijn er ook nadelen aan samenwerken met collega-zelfstandigen. Het is niet altijd gemakkelijk om twee agenda's op elkaar af te stemmen. En de visies lopen al eens uit mekaar. Een belangrijk nadeel is het grote risico op verlies van klanten aan de collega.

Samenwerken veronderstelt dus vooraf goede afspraken maken en helder communiceren.

65% van de zelfstandigen heeft wel al overwogen om een medewerker aan te werven. Bij 9 op 10 gaat het om iemand voor uitvoerend werk. Wat houdt hen tegen? Ze vrezen de kostprijs, mocht er niet genoeg werk zijn, zegt 74%. De verantwoordelijkheid om die persoon op langere termijn aan het werk te kunnen houden, is voor 64% te groot. Daarnaast vormen de administratieve rompslomp (52%), het vinden van de juiste kandidaat (50%) en de organisatie van het werk (14%) serieuze struikelblokken.

Wat moet er dringend gebeuren of wijzigen zodat het voor hen gemakkelijker en waarschijnlijker wordt om iemand aan te werven? De personeelskosten moeten naar beneden, volgens 67%. Het moet mogelijk zijn om flexibeler te werken (48%). De arbeidswetgeving moet eenvoudiger (41%) en er is nood aan meer of betere kandidaat-werknemers (33%).

Toch heeft aanwerven ook onmiskenbare voordelen, zo getuigen de collega-ondernemers die dit effectief deden. Wie een eerste aanwerving doet, kan meer werk verzetten, meer omzet draaien en groeien. De klanten zijn sneller geholpen. Tezelfdertijd daalt de werkdruk bij de zaakvoerder. En samen is leuker dan alleen.

De ondernemers die hun eerste werknemer hebben aangeworven, zetten niet de kostprijs bovenaan het lijstje met knelpunten voor een aanwerving. Dit is wellicht het gevolg van de inspanningen van de regering om de loonlasten te verlagen. Zij ervaren vooral moeilijkheden om de juiste kandidaat te vinden (76%). Gevolgd door de kostprijs (55%), de administratieve rompslomp (30%), het aan het werk kunnen houden van die persoon op langere termijn (29%) en de strenge arbeidsregels (26%).

Vacatures raadplegen: www.wegenbouw.be/vacatures_beMakkelijker samenwerken met collega bedrijven via de wegenbouw.be applicatie: klik hier