In 2016 opende Gebouw Z op Campus Groenenborger van de UAntwerpen, de nieuwe thuishaven van de toekomstige industrieel ingenieurs. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de omgevingsaanleg rond het gebouw, waarvan de bouw van een fietspad deel uitmaakt. De onderzoeksgroep EMIB, waarvan de Road Engineering Research Section gespecialiseerd is in infrastructuurwerken en asfaltverhardingen, maakt van de gelegenheid gebruik om tijdens de aanleg van het fietspad enkele innoverende technieken toe te passen en te demonstreren.
HEAL: asfaltzonnecollector
Heat Exchanging Asphalt Layers (HEAL) is een techniek waarbij energie gewonnen wordt uit het asfaltwegdek. Buizen komen in het asfalt te liggen, en door deze buizen stroomt water. Dit water neemt zowel in de zomer (warmte) als in de winter (koude) energie op. De gewonnen energie wordt opgeslagen in de bodem en terug opgepompt wanneer gewenst. Zo kan het asfalt tijdens de zomer afkoelen, en tijdens de winter opwarmen om het wegdek sneeuw- en ijsvrij te houden. De te verwachten energieopbrengst per jaar ligt tussen 0,5 en 0,8 GJ/m². Ongeveer 20% van deze energie gebruiken wordt gebruikt in het asfaltwegdek zelf. De overige 80% kunnen gebruikt worden in de nabijgelegen gebouwen.
"Om het HEAL systeem aan te sturen, gebruiken we het Programmable Logic Controller systeem van Beckhoff. Daarmee lezen we de geplaatste sensoren uit en sturen we de actuatoren aan. Via slimme programmering kunnen we sensoren in een lus gebruiken om specifieke actuatoren aan te sturen en zo een zelfgekozen toestand te handhaven in het wegdek. Zo sturen we bijvoorbeeld het debiet van het water in het collectorsysteem aan door de temperatuur van het asfalt in het midden van het wegdek. Bij elke toestand die we instellen is het mogelijk om op afstand de experimentele resultaten te loggen en de actuatoren nauwer aan te sturen", zeggen de onderzoekers.
ROAD_IT
"Het ROAD_IT systeem zorgt voor de overdracht en archivering van data die de productie, het transport en de verwerking van asfaltverhardingen genereren. Zo maken we gebruik van een applicatie die real-time het transport opvolgt, en plaatsen we een infraroodscanner op de asfaltmachine die de temperatuur van het asfalt registreert."
Fibre Bragg Gratings (FBG)
De FBG is een optische sensor die zeer nauwkeurig vervormingen kan meten en reeds in andere vakgebieden wordt toegepast. De toepassing van FBG in CyPaTs geeft de onderzoeksgroep de mogelijkheid om zowel data te verzamelen als de plaatsing uit te voeren, te analyseren en te optimaliseren. Af en toe zullen plaatproeven genomen worden ter hoogte van de FBG's om een voldoende belasting te genereren.
Vezelmix in asfalt
De toplaag van het fietspad is gemaakt uit asfalt waaraan een vezelmix toegevoegd werd, afkomstig van Fibre Systems International, en geproduceerd door Topasfalt uit Oostende. De firma Norré-Behaegel heeft voor dit fietspad alle asfaltlagen aangelegd met moderne Bomag machines van De Bruycker gebruik makend van een infraroad line scanner. Grond- en funderingswerken werden uitgevoerd door Aannemingen Van Wellen.
PQI-metingen
"De PQI380 is een niet-nucleaire, niet-destructieve dichtheidsmeter waarmee we de dichtheid van asfalt kunnen bepalen. Tijdens de aanleg van het fietspad voerden we voor elke laag metingen uit, zowel tijdens het walsen als na volledige verdichting. Speciale aandacht gaat naar de temperatuursafhankelijkheid van de resultaten. Hiervoor voeren we op eenzelfde plaats metingen uit tijdens het afkoelingsproces", volgens de onderzoekers.
Bron, en meer info over dit project:
https://www.uantwerpen.be/en/rg/emib/projects-publications/road-engineering/cypats/© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer