Arbeiders van het Agentschap Wegen en Verkeer herstelden, aanvang deze maand, de wegdekschade aan op de banaanbrug in het centrum van Wijnegem met een nieuwe soort asfalt. "Een experiment, want op metaal hecht asfalt heel moeilijk", zegt woordvoerder Jef Schoenmaekers. De banaanbrug heeft al de hele zomer te kampen met verhogingen van het wegdek. Passerende chauffeurs voelen een flinke klap en er vliegt geregeld een velg af. De gemeente trok opnieuw aan de bel bij wegbeheerder AWV. Maandag 4 september kwam een ploeg ter plaatse. Het bleek te gaan om een experiment.
"Onze mensen hebben een specifiek mengsel van warme en koude asfalt aangebracht op de scheur ter hoogte van de watertoren. Het gaat om een pasta waarmee we kleine schade sneller en beter kunnen herstellen. Dit type verenigt voordelen van warme en koude asfalt", legt Jef Schoenmaekers van de Vlaamse overheid uit. "Deze vloeibare asfalt is gemakkelijker hanteerbaar dan gietasfalt, dat in een ketel moet worden aangevoerd en ter plaatse nog moet opwarmen. Dat vergt meer personeel en logistiek. Het mengsel is ook flexibeler dan koud asfalt. Dat is redelijk hard en alleen geschikt voor grotere schade. Deze nieuwe vorm laat toe om moeilijker bereikbare plaatsen te vullen, hetgeen bijvoorbeeld bij een brugvoeg een voordeel is."
Het is nog niet duidelijk hoe de mengvorm presteert op het terrein. "Daarom doen we nu de test op deze locatie. Indien succesvol kunnen en zullen we dit ruimer toepassen", weet Schoenmaekers. Wellicht zal later ook de schade aan de andere kant van de brug, richting Schilde, op dezelfde manier hersteld worden.
Bron: gva.be
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer