Op zondag 10 september 17u sloot Matexpo 2017 de deuren. Bezoekers, exposanten, partners en sponsors waren het erover eens: Matexpo kende een topeditie. Enkele cijfers: 41.414 bezoekers t.o.v. 39.335 in 2015 én meer 360 exposanten. Exposanten waren in elk geval unaniem: de kwaliteit van de bezoekers was dit jaar bijzonder hoog, los van het aantal. Met meer dan 360 exposanten, een beursterrein van 135.000m² en meer dan 1.400 merken, blijft Matexpo de referentie in de Benelux. De Innovation Award ging naar de JCB Hydradig en de Green Award was voor de Recogeno van Verhelst. Verder in dit artikel meer hierover.
Op de officiële opening waren meer dan 700 aanwezigen met als gastspreker Peter Vyncke, CEO Vyncke, onderneming van het jaar en François Bellot, Minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen.
De 37e editie van Matexpo was bijzonder geslaagd. Uit de eerste reacties van bezoekers en exposanten bleek alvast heel veel enthousiasme. Het is duidelijk dat de bouwsector stilaan uit haar dal kruipt. En dat vertaalt zich in een betere verkoop van machines en bouwmaterieel.
Tijdens de uitreiking van de Awards kaapten Verhelst Machines met Recogeno de Green Award weg, JCB Belgium de Innovation Award met de JCB Hydradig. De Marketing Awards werden opgedeeld in 4 categorieën en gingen naar Intermat in de categorie buitenstanden boven de 300m², en Cebeko in de categorie buitenstanden kleiner dan 300m², MAN Truck & Bus in de categorie binnenstand boven de 75m2, en Ficos in de categorie binnenstand onder de 75m2: zij brachten via eigen acties de meeste bezoekers aan. Over het algemeen was het opvallend hoeveel inspanningen alle exposanten hebben geleverd om hun deelname bekend te maken en klanten uit te nodigen.
Ook op organisatorisch vlak werd hard gewerkt om de service nog te verbeteren. Hoewel er nog enkele verbeterpunten zijn, is duidelijk dat het huidige team stilaan op kruissnelheid aan het werken is en komt de dienstverlening aan exposanten, bezoekers en partners alleen maar ten goede. De kinderopvang op zaterdag en zondag was een groot succes, alsook in de animatie in het stad was Matexpo duidelijk aanwezig: kinderanimatie op de Grote Markt, een meeting point in Kortrijk, ...
Op inhoudelijk vlak was er ook een sterke invulling. Heel wat federaties en exposanten namen initiatieven om bezoekers op zoek naar content op hun wenken te bedienen. Minister Joke Schauvliege, Isabel Jacobs - adjunct kabinetschef Ben Weyts - en de Duitse ambassadeur Rüdiger Lüdeking tekenden alvast present, alsook heel wat burgemeesters, schepenen en andere beleidsmakers. Een teken dat de bijkomende inspanningen om lokale besturen uit te nodigen naar Matexpo, hebben gewerkt.
Centraal op Matexpo blijft natuurlijk het immense aanbod van machines en voertuigen. Deze editie was er geen demozone waar de machines gedemonstreerd werden, maar dit heeft zich vertaald in een nieuw event: Demo Days powered by Matexpo dat volgend jaar plaats vindt op 8 & 9 september 2018 op de Sodewa Site in Braine L'Alleud. In de komende dagen neemt de organisatie de tijd om een grondige evaluatie te houden, o.a. via enquêtes bij exposanten en bezoekers. Daarna wordt alweer toegewerkt naar de editie 2019, van 11 tot en met 15 september.
Matexpo Innovation en Green Awards uitgereikt
De Matexpo Innovation Award werd voor de 6e maal toegekend aan de grootste technische innovatie op Matexpo, de grootste materieelbeurs in de Benelux. De Green Award ging voor de 4e maal naar de meest milieuvriendelijke machine of innovatie die op de beurs werd tentoongesteld.
De jury, samengesteld uit leden van Comatko, de vereniging van Belgische materieeldirecteurs, beoordeelde eerst de inzendingen op hun geldigheid en koos vervolgens tweemaal vijf genomineerden. Voor alle inzendingen geldt een gemeenschappelijke regel: de machine of het procedé moet een echte nieuwigheid zijn, geen variatie op een thema of een "kopie" van een reeds bestaande machine.
Voor de Innovation Award moet het voorgestelde toestel in productie zijn, en mag het niet langer dan een jaar geleden zijn voorgesteld. De kandidaten voor de Green Award moeten een positieve bijdrage leveren aan de kwaliteit van het leefmilieu; ofwel door het actief verbeteren van het leefmilieu ofwel door het minder vervuilend zijn van het product. De toelatingsvoorwaarden zijn iets soepeler: het toestel of procedé mag maximaal twee jaar geleden zijn voorgesteld en het mag gaan om een werkend prototype. Uiteraard moeten alle inzendingen ook op de beurs tentoongesteld worden.
Juryvoorzitter Leo Van Hoorick merkte op dat het steeds moeilijker wordt om de echte nieuwigheden eruit te halen: "Verschillende inzendingen waren inderdaad evoluties van bestaande ideeën of procedés die de inzenders of hun concurrenten in de afgelopen jaren reeds voorstelden. Het milieuaspect is anderzijds een belangrijke drijfveer, niet in het minst omdat dit dikwijls samenhangt met een lagere gebruikskost. Verschillende inzendingen kwamen dan ook voor beide categorieën in aanmerking."
Green Award
Van de vijf genomineerden per categorie werden de drie best scorende gelauwerd tijdens de openingsplechtigheid van Matexpo. Topcon Sokkia stelde met de Smooth Ride een systeem voor waarmee een wegdek rijdend kan worden ingemeten met een snelheid van 60-80 km/u. Aan de hand van de meetgegevens en data kan de wegenbouwer heel eenvoudig en precies een nieuw wegdek modelleren. Hierdoor wordt enkel het materiaal weggehaald dat moet worden verwijderd. Ook bij de aanleg van een nieuw wegdek kan men erg nauwkeurig doseren, er zijn geen extra millimeters "veiligheidsmarge" nodig.
De software voor wegdekvernieuwing is een krachtig en zeer gebruiksvriendelijk gereedschap voor frees- of asfalteerprojecten. Als het ontwerp is afgerond, kan het plan met één muisklik worden geëxporteerd. Via de wereldwijd bereikbare webservices van Topcon kunnen de bestanden meteen naar de frees- en asfaltspreidmachines op de projectlocatie worden gezonden. De Smooth Ride scoorde 30 punten (op een maximum van 72) en werd voor de tweede plaats nipt verslagen door de Kobelco SK210 HLC hybride graafmachine, die 3 punten meer scoorde. In tegenstelling tot bestaande systemen die beroep doen op zgn. capacitoren, werkt de Kobelco met grote capaciteit lithium-ion baterijen, die een extra hulpvermogen van 25kW leveren. Daardoor kan men werken met een lichtere verbrandingsmotor, wat zorgt voor een lager brandstofverbruik. Energie wordt gerecupereerd via de draaiende motor en via het zwenksysteem. Het zwenken gebeurt trouwens 100% elektrisch, onafhankelijk van het hydraulisch systeem, wat resulteert in een ongekend bedieningscomfort.
De Innovation Award werd afgetekend gewonnen (64 punten) door de Recogeno water/lucht warmtewisselaar voor vloeistofgekoelde generatoren, voorgesteld door de firma Verhelst. Dit systeem kan bovenop de koelingsradiator worden gemonteerd en desgewenst nog worden uitgebreid met een warmtewisselaar rond de uitlaat. Aldus wordt op een uiterst eenvoudige manier de stralingswarmte, die anders verloren gaat, gerecupereerd. Die kan worden gebruikt voor de productie van warm water of lucht voor de verwarming van werfketen enz. Het systeem is volledig onafhankelijk van de generator en is dus in een handomdraai te monteren. Volgens de fabrikant Orefice is het systeem reeds rendabel op generatoren vanaf 12 kW. De jury was gecharmeerd door de eenvoud van het systeem en verbaasde zich erover dat er nooit eerder iemand met dit idee op de proppen was gekomen.
Innovation Award
De Crosby SL-150 Slide-Loc is een oogbout met vergrendelingsmechanisme waardoor hij snel en zonder speciaal gereedschap kan worden geïnstalleerd. Het oog kan 360˚ draaien zodat de last uitgelijnd blijft met de leng. Vervaardigd uit gesmeed gelegeerd staal en gehard oog voor extra stevigheid. Voldoet aan de voorwaarden van de machinerichtlijn (2006/42/EG) en is dienovereenkomstig CE gemarkeerd. Niet echt spectaculair te noemen, maar toch goed voor 29 punten en een derde plaats.
Lenaerts-Blommaert presenteerde een luchtgeveerde aanhangwagen van het merk Tohaco. Het luchtveersysteem in combinatie met het lage zwaartepunt en de aangepaste schokdempers, zorgt voor een betere wegligging en maakt dat de aanhanger koersvaster is en niet 'springt'. De laadvloer kan ook tot op de grond zakken waardoor de oprijhoek minimaal is (max. 5º).
Alle Tohaco aanhangwagens beschikken over niveau-regeling, variërend van handbediend tot een geavanceerd systeem dat zich automatisch aanpast aan het gewicht van de lading. Deze elektronische regeling zorgt er ook voor dat de aanhangwagen altijd de voorgeprogrammeerde rijhoogte heeft. Tevens corrigeert het een mogelijk gewichtsverschil in belading tussen links en rechts. Het systeem heeft een 12V tractiebatterij en eigen compressor en kreeg 38 punten van de jury.
De JCB Hydradig was in de categorie innovatie een afgetekende winnaar met 57 punten. Deze mobiele graafmachine stelt nieuwe normen wat betreft zichtbaarheid, stabiliteit, mobiliteit, behendigheid en onderhoudsvriendelijkheid. Geen van de oplossingen waarmee JCB komt aandragen zijn echt nieuw, maar ze werden nog nooit verenigd in één machine. De onderwagen is niet enkel compact - wielbasis 2,65 m - maar verenigt in zich naast de motor alle belangrijke onderdelen, op de cabine en graafuitrusting na. Daardoor ligt het zwaartepunt zo'n 75 cm lager dan bij een conventionele mobiele machine. Het feit dat JCB met al zijn motoren zonder partikelfilter voldoet aan de uitlaatgasnorm Tier IV Final, helpt bij de compacte bouwwijze. Dank zij de vierwielsturing heeft de Hydradig een draaicirkel van slechts 3,9 m. De machine kan op volle vlucht 1 ton hijsen over 360° zonder stabilisatoren. De Hydradig is ook snel: ze haalt vlot de max. toegelaten snelheid van 40 km/u. De traploze hydrostatische transmissie zorgt er ook voor dat hellingen van weinig invloed zijn op de rijsnelheid. Bovendien heeft de machine een gehomologeerd sleepvermogen van 3,5 ton, genoeg om alle nodige extra uitrustingen van werf naar werf mee te voeren in een aanhangwagen, die desgewenst door JCB kan worden meegeleverd.
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer