Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts maakt het voor lokale besturen makkelijker om te investeren in fietsinfrastructuur. Sommige fietsinvesteringen op lokale wegen zullen tot 100% terugbetaald worden door de Vlaamse Overheid. "Het wordt makkelijker om 'ja' te zeggen tegen nieuwe projecten voor de fiets', zegt Weyts. "En dus wordt het ook moeilijker om neen te zeggen tegen al die belangrijke investeringen in vlotte en veilige verbindingen voor de fiets".
Vlaanderen investeert de komende jaren een historisch hoog bedrag in fietsinfrastructuur: elk jaar wordt de (lang onbereikbare) kaap van 100 miljoen euro gerond. Maar 60% van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF, goed voor 12.000 kilometer) ligt op wegen in lokaal beheer. Vlottere en veiligere verbindingen voor fietsers kunnen er dus alleen maar komen als ook de lokale besturen investeren in nieuwe fietsinfrastructuur.
De Vlaamse Overheid voorziet elk jaar een subsidiepot van 10 miljoen euro om die lokale fietsinvesteringen aan te moedigen. Tot nu toe raakten die beschikbare middelen vaak niet opgesoupeerd, omdat gemeenten slechts 80% van alle totale kosten konden recupereren via subsidies. Die drempel bleek in budgettair moeilijke tijden voor veel gemeenten nog te hoog.
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft de subsidieregels nu veranderd. De lokale besturen zullen 100% subsidiëring krijgen voor de aanleg van kunstwerken op lokale wegen die een gewestweg kruisen. Het gaat bijvoorbeeld om een fietsbrug of een fietstunnel: cruciale projecten, die tot nu toe te duur zijn voor veel gemeenten.
"Veel fietsverbindingen botsen vandaag op een obstakel", zegt Weyts. "Denk maar aan de comfortabele fietssnelweg die plots op een drukke gewestweg stuit. Dat soort ‘missing links’ schrikt vandaag veel potentiële fietsers af".
Bovendien komen voortaan meer verschillende fietsinvesteringen in aanmerking voor Vlaamse steun. Zo zullen lokale besturen tweerichtingsfietspaden kunnen verbreden tot 3 meter (de limiet lag voorheen op 2 meter). Ook studiekosten en grondverwervingskosten zijn nu subsidieerbaar.
"Veel fietsprojecten worden vandaag op de lange baan geschoven omdat er een dure onteigening voor nodig is", weet Weyts. "Daar passen de nieuwe regels dus een mouw aan".
Dankzij de nieuwe subsidieregels moet ook het Fietsfonds voor de lokale besturen voortaan elk jaar helemaal benut worden. "Ik wil niet meer blijven zitten met dit geld", besluit Weyts. "Gemeenten hebben nu geen enkel excuus meer om fietsinvesteringen uit te stellen".
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer