Daarom meer aandacht voor de D20 Common Rail serie die de gekende reeks D2866 opvolgt. De nieuwe MAN zescilinders bestrijken de vermogenslijn tussen 228 kW / 310 pk tot 316 kW / 430 pk. MAN is ruimschoots op tijd voor de nieuwe euro 4 en 5 emissie-eisen die resp. in 2005 en 2008 van kracht worden en kiest voor de eigen PM-Kat technologie om - met common rail techniek en uitlaatgasrecirculatie - te kunnen voldoen aan huidige en komende emissiewaarden.
MAN wilde een basismotor met een kleinere cilinderinhoud met hoge verbrandingsdrukwaarden voor gunstige thermodynamische condities en meer vermogensreserve (tot 20%). Common rail technologie was een uitgangspunt. De cilinders van de motor moesten op minder afstand van elkaar zitten (lager gewicht / compacte inbouwmaten). Er waren nog meer technische aandachtspunten en die zien we ook terug in de nieuwe D20 serie die 200 miljoen euro aan ontwikkelingskosten vroeg.
Meer leest u in BMB 153 van september 2004. Een proefnummer aanvragen? Bel +31(0)315 39 55 93
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer