Op 27 april 2017 ontving ir. Luc Rens, raadgevend ingenieur bij FEBELCEM, een premie vanwege de Federale Overheidsdienst Economie, voor een innovatie in het domein van de betonwegen. De innovatie, bestaat erin om aan één rand van een strook doorgaand gewapend beton, een korte zaagsnede aan te brengen op regelmatige afstand (alle 120 cm). Deze zaagsneden zorgen ervoor dat de meeste scheuren precies op die plaatsen ontstaan zodat de ideale tussenafstand kan benaderd worden...met als gevolg een optimaal gedrag van de wegverharding.
FEBELCEM is al ruim 50 jaar betrokken bij de invoering, de ontwikkeling en de promotie van het doorgaand gewapend beton (DGB) in België. Inderdaad, de eerste doorgaand gewapende wegverhardingen dateren van de jaren 50 en kenden een ontwikkeling op grote schaal vanaf de jaren 1970 met de aanleg van diverse autosnelwegen.
In de wereld van betonwegenbouw staat België dan ook internationaal gekend voor haar autosnelwegen in DGB. Het is een type betonverharding dat gekenmerkt wordt door de afwezigheid van dwarse voegen. De krimp wordt beheerst door een gepaste hoeveelheid langse wapening in de betondoorsnede. Typisch voor DGB is de aanwezigheid van een patroon van fijne dwarse scheuren, waarvan de openingen beperkt blijven tot 0,3 mm. Ideaal bevinden die scheuren zich op een tussenafstand van ongeveer 0,8 tot 1,5 meter.
In de praktijk stelt men echter vast dat scheuren soms te ver van elkaar liggen, in de grootheidsorde van 5 à 10 m, of omgekeerd, dat een cluster van gegroepeerde scheuren zich voordoet met tussenafstanden van 10 à 20 cm. In beide gevallen is er een verhoogd risico op schade, op korte of lange termijn, aan het wegdek. Nochtans wordt dit type wegdek gedimensioneerd voor een levensduur die gemakkelijk 30 en zelfs 40 jaar kan halen.
De innovatieve techniek van de actieve scheuraanzet in DGB bestaat erin om aan één rand van de betonstrook een korte zaagsnede aan te brengen, 40 cm lang, 3 à 6 cm diep en met een tussenafstand van 120 cm. Deze zaagsneden zorgen ervoor dat de meeste scheuren precies op die plaats ontstaan waardoor hun tussenafstand beter wordt beheerst. Door de betere verdeling van de scheuren vermindert de kans op schade en zal de levensduur van de wegverharding toenemen.
De techniek van de actieve scheuraanzet in DGB werd voor de eerste maal in België toegepast in 2013 op een pilootproject op de E313 ter hoogte van Grobbendonk en nadien op de N49 ter hoogte van Kaprijke en de E17 ter hoogte van Kruishoutem. Vanaf 2016 wordt dit innovatief concept met succes toegepast op projecten zowel in Vlaanderen als in Wallonië (N156 te Ham, N19 te Geel, A8 te Doornik, omleidingsweg van Couvin) en wordt het als een standaard werkwijze opgenomen in de typebestekken
Over dit onderwerp werd een doctoraatsstudie uitgevoerd door dhr. Dongya Ren aan de Technische Universiteit van Delft (NL). Aan de hand van metingen op het terrein konden conclusies getrokken worden in verband met de effectiviteit van de techniek. Op internationale congressen werden het concept en de eerste resultaten voorgesteld. Dit werd met veel interesse onthaald door een aantal landen waar DGB ook wordt toegepast of geïntroduceerd. Ondertussen werd de actieve scheuraanzet al toegepast met succes op werven in de Verenigde Staten, Australië en Duitsland.
Het idee van de scheuraanzet werd door ir. Luc Rens, raadgevend ingenieur bij FEBELCEM, voorgesteld en ontwikkeld tot een praktische en kostenefficiënte methode die verenigbaar is met de Belgische manier van aanleg van DGB. Hij ontving hiervoor een innovatiepremie ter beloning van creatieve werknemers, goedgekeurd door de Federale Overheidsdienst Economie
Bron:
Jaarverslag Febelcem© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer