Na bijna 50 dagen in de ondergrond heeft Margriet opnieuw het licht gezien aan de Vaartkaai in Merksem. Margriet is de boorkop die een tunnel van 250 meter lang heeft gemaakt onder de Ring en het Albertkanaal. Margriet startte op 11 juli haar werk in de bocht van de Slachthuislaan met de IJzerlaanbrug. Afgelopen vrijdag bereikte ze netjes volgens planning de overkant in Merksem. De tunnel bevindt zich op een diepte van 28 meter en zal worden ingericht als leidingenkoker.
6 meter per 24 uur
Aan een gemiddeld tempo van 6 meter per 24 uur heeft boorkop Margriet de afgelopen zomervakantie een tunnel gegraven van de persput in de bocht van de Slachthuislaan naar de ontvangstput aan de Vaartkaai in Merksem. Dwars onder het viaduct van Merksem en het Albertkanaal dus. Het resultaat is een tunnel van 250 meter lang met een buitendiameter van 4.10 meter. 555 Margriet heeft haar opdracht perfect binnen de gestelde deadline uitgevoerd. Exact 47 dagen nadat ze aan haar ondergrondse tocht begon, bereikte Margriet afgelopen vrijdag haar eindbestemming in Merksem.
Leidingkoker
De volgende weken wordt de tunnel verder afgewerkt. Daarbij zullen onder meer de verschillende tunnelbuizen aan elkaar worden gelast om hem volledig waterdicht te maken. Vanaf oktober wordt de tunnel dan verder ingericht als leidingkoker. Daarna kunnen de nutsmaatschappijen starten met de aanleg van hun leidingen doorheen de tunnel. In deze koker komen o.a. twee grote waterleidingen en een Elia-kabel die vandaag nog door de IJzerlaanbrug loopt. Afbraak IJzerlaanbrug 555 Van zodra deze Elia-kabel is verlegd en aangesloten kan de IJzerlaanbrug definitief worden afgebroken. Zij wordt vervangen door een fiets- en wandelbrug die vanaf het voorjaar van 2017 in gebruik wordt genomen. 555 Door de afbraak van de IJzerlaanbrug kan de IJzerlaan naadloos worden aangesloten op de Slachthuislaan zodat het verkeer in de toekomst in één vlotte beweging de volledige Singel kan volgen van noord tot zuid. 555 Tegelijk zorgt deze leidingkoker op 28 meter diepte er voor dat alle nutsleidingen veilig uit de weg liggen om de Antwerpse Ring bij de aanleg van de Oosterweelverbinding in de diepte aan te leggen en het Viaduct van Merksem af te breken. Het project wordt uitgevoerd door Stadsbader samen met partners Besix en Smet.
(bron: BAM - Stadsbader)
www.wegenbouw.be/bedrijven/458810/stadsbaderwww.ijzerlaan.be/werfinbeeld© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer