Na de apocalyptische weertoestanden van de voorbije maanden is de planning van de wegenbouwers grondig verstoord en hebben ze gemiddeld 15% extra kosten. VlaWeBo, de federatie van de Vlaamse wegenbouwers binnen de Confederatie Bouw, vraagt begrip en dringt aan op een soepele en constructieve houding van de opdrachtgevers. In de meeste gevallen gaat het om overheden.
We kenden het natste halfjaar ooit. In de voorbije maand juni viel dubbel zoveel neerslag als normaal. In het eerste halfjaar was dat zelfs 50% meer dan het gemiddelde. Daar bovenop waren vooral de lokale, onvoorzienbare en abnormale onweersbuien in mei en juni, de grote boosdoener voor de wegenwerken. Normaal moeten dit nu de drukke maanden zijn voor de wegenbouwers.
De extreem grote hoeveelheden neerslag op zeer korte tijd zijn uitzonderlijk. De werven worden overstroomd en lopen onder. Delen van het werk blijven soms zelfs dagenlang onder water staan. Daardoor kan men in de daaropvolgende periode, ook al is het terug droog en zonnig weer, onmogelijk het werk in normale omstandigheden hervatten. De aannemers vinden immers hun werven terug als vijvers en moerassige modderpoelen. Bovendien is er dikwijls schade aan eerder uitgevoerde werken.
Bijkomende kosten
Deze abnormale weers- en terreinomstandigheden leiden tot gemiddeld 15% hogere werfkosten: bijkomende werkuren om slijk te ruimen, reinigen van de openbare weg, extra pompen van overtollig water, meerverbruik van materialen zoals steenslag, zand, enz.. Dit is een financiële aderlating bovenop de zware crisis van de voorbije jaren in de wegenbouw waardoor de prijzen in de sector al sterk onder druk staan.
Termijnen en planning
Op heel wat dagen kon er helemaal niet gewerkt worden en de moeilijke omstandigheden leiden tot veel lagere rendementen. Hierdoor is er vertraging op werven en is de planning volledig in de war gestuurd. Na deze lange natte periode en de wateroverlast op vele plaatsen is er voor bepaalde activiteiten tot 25% tijd verloren gegaan.
De wegenbouwers weten nu al dat het onmogelijk is om deze achterstand op alle werken in te halen, met mogelijks vertragingsboetes tot gevolg. Dit is andermaal een bijkomend financieel verlies. Bovendien lopen de aannemers het risico dat het attest voor goede uitvoering van de werken geweigerd wordt wegens het niet respecteren van de voorziene uitvoeringstermijn.
Begrip van opdrachtgevers
VlaWeBo vraagt daarom begrip voor de situatie en roept de opdrachtgevers op om zich soepel op te stellen: bij het vaststellen van weerverletdagen onder meer wegens ontoegankelijk terrein, voor de aanpassing van de uitvoeringstermijnen zodat vertragingsboetes vermeden worden, en voor wat betreft de planning te aanvaarden dat de aannemers nu gelijktijdig meerdere opdrachten moeten uitvoeren waardoor er situaties van overlapping ontstaan.
VlaWeBo dringt er verder op aan dat de aanbestedende overheden constructief meedenken om deze bottleneck op te lossen, in het bijzonder om de bijkomende last voor de omwonenden en de verlengde hinder door de werken binnen de perken te houden. Volgens VlaWeBo zal een duidelijke communicatie over de uitzonderlijke omstandigheden het begrip van de burgers vergroten.
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer