Toch versnelde lasterverlaging voor de bouwsector?

Gepubliceerd op 24-06-2016 14:31

Minister van Economie Kris Peeters broedt op een instrument dat het mogelijk moet maken de bouwsector snel een lastenverlaging van 600 miljoen euro toe te kennen. Dit staat te lezen in artikel in Tijd (24/06/2016). De Belgische bouwsector klaagt al een tijd steen en been over de moeilijke omstandigheden waarin zijn werknemers moeten werken. Doordat veel ondernemingen vaak een beroep doen op buitenlandse werknemers, zoals Polen en Slovaken, worden de Belgische bouwvakkers weggeconcurreerd.

bron foto: Stevens-April (Temse)bron foto: Stevens-April (Temse)

Zonder lastenverlaging zullen er tegen het einde van de regeerperiode 20.000 jobs verdwijnen, waarschuwde de Confederatie Bouw. De sectororganisatie meent dat een lastenverlaging van minstens 6 euro per uur nodig is om de kloof met de lonen van de Oost-Europeanen te dichten.

Om de oneerlijke concurrentie aan te pakken heeft Minister Peeters alvast een pakket antifraudemaatregelen klaar. Zo moeten bedrijven die buitenlandse werknemers naar België detacheren verplicht een contactpersoon aanduiden met wie de inspectiediensten kunnen communiceren.

Daarnaast vraagt de bouwsector ook een loonlastenverlaging. De bouwsector profiteerde weliswaar van de indexsprong en van de verlaging van de sociale zekerheidsbijdragen uit de taxshift, maar dat is volgens de sector onvoldoende. Peeters heeft een maatregel in petto die de loonkloof moet helpen te dichten. De regering sprak eerder af dat 600 miljoen euro wordt vrijgemaakt om de lasten van de bouwbedrijven te verlichten. In principe zou die lastenverlaging pas in 2020 ingaan. Maar Peeters wil dat vervroegen omdat de problemen van de bouwsector 'acuut' zijn. De verwachting is dat de vraag om de lastenverlaging sneller in te voeren volgende maand bij de begrotingsonderhandelingen aan bod zal komen. Die lastenverlaging in combinatie met de indexsprong en met de antifraudemaatregelen moet er volgens Peeters toe leiden dat 'de kloof met de lonen van Oost-Europa kan worden gedicht'.

Het probleem is evenwel dat Europa niet zomaar aanvaardt dat aan één sector steun wordt toegekend. Dus ging Peeters op zoek naar een manier om de bouwsector toch te steunen. De bedoeling is dat de definitie van ploegenarbeid wordt aangepast zodat ook bouwactiviteiten eronder vallen. Op die manier kan de bouwsector ook genieten van de bestaande lastenverlaging voor ploegenarbeid. Concreet zouden bouwbedrijven een stuk van de bedrijfsvoorheffing die werkgevers inhouden op het loon niet moeten doorstorten aan de fiscus.

Het is niet de eerste keer dat de regering-Michel creatieve instrumenten bedenkt om een bepaalde sector te steunen. Zo was er een loonkostenprobleem bij Audi Vorst. Om hen te overtuigen om in Vorst te blijven, werd een lastenverlaging uitgewerkt voor bedrijven die bezig waren met de ontwikkeling van hoogtechnologische producten. de facto was dat voor Audi Vorst bedoeld. Ook die regeling moet nog groen licht krijgen van Europa.

Bron:

http://www.tijd.be/nieuws/archief/Peeters_werkt_aan_lastenverlaging_voor_bouw.9781467-1615.art