Limburgse wegenbouw onder de loep

Gepubliceerd op 13-06-2016 15:15

“Gebrek aan economische groei, bezuinigingen, thuiswerk, milieu- en mobiliteitsproblemen – dat is onder meer de context van onze maatschappij van vandaag. De sector kreunt ten kraakt onder het verminderd werkvolume. Maar we blijven optimistisch: innovatie is een belangrijke groeimotor, vandaar dat wij als Vlawebo Limburg toch ook in eigen rangen willen kijken of er een draagvlak is voor “iets nieuws – iets anders” aldus Leo Janssen, voorzitter VlaWeBo Limburg tijdens de VlaWeBo Limburg jaarvergadering.

asfalteringswerken (Corvers)asfalteringswerken (Corvers)

De wegenbouw onder de loep

Deloitte heeft hierover een studie uitgevoerd, ze hebben de Limburgse wegenbouw onderzocht: Tot en met 2013 hebben de Limburgse bedrijven procentueel gezien een sterkere omzetgroei gekend, toch was er in 2014 een terugval van -15%, daar waar de sector nationaal gezien dan toch nog een groei weet te realiseren van 1%. Als we dan kijken naar de gerealiseerde bedrijfswinst, zien we dat deze voor de Limburgse wegenbouwers sinds 2011 in dalende lijn gaat. Een gedeeltelijke verklaring hiervoor is dat de toegevoegde waarde van de ondernemingen voor een stuk wordt “opgegeten” door een stijgende personeelskost.

Elke euro investering in de bouw levert er 3 op

Mobiliteit en investeren in wegen en infrastructuur gaan hand in hand. Een mobiliteitsplan is meer dan één grote investering. Economen stellen zelfs dat investeren in infrastructuur, zonder overdrijven, een cruciale bijdrage levert tot economische groei en bloei. Zonder goed onderhouden wegen kan een economie niet floreren. Zeker onze Vlaamse economie die onder meer inzet op logistiek en export. Investeringen moeten passen in een langetermijnbeleid maar mag niet eindeloos lang op zich laten wachten. Twee jaar na de verkiezingen stellen we opnieuw de vraag: Wat is er ondertussen allemaal gerealiseerd? Ik denk meteen aan de realisatie van de Noord Zuid verbinding, dit dossier sleept al decennia aan, de eerste spadesteek is nog steeds niet gebeurd. Het is wachten tot eind 2016 voordat terug schot in dit dossier kan komen. Als we dan kijken naar de uitvoering van eerder gemaakte engagementen voor infrastructuurwerken zitten we on track wat betreft de verschillende bruggen over het Albertkanaal. Over de Ijzeren Rijn kunnen we kort zijn, blijkbaar is er nog maar eens extra studiewerk nodig wat minstens zal duren tot mei 2017. Ook het Spartacusplan is nog niet van de grond. 

Prioriteit is: een provincie die voor iedereen bereikbaar is

De hele economie van een stad profiteert van de structurele infrastructuuringrepen. In ‘Highway of the future’, een concreet en praktijkgericht onderzoek, licht het internationaal studiebureau ARUP toe hoe de snelweg van de toekomst er gaat uitzien rekening houdend met alle maatschappelijk en technologische uitdagingen en evoluties. Nieuwe technologieën zullen leiden tot nieuwe mogelijkheden. Stel je voor dat de snelweg onder je auto zichzelf repareert, weg storende wegwerkzaamheden! Beeld je in: temperatuurgevoelige wegmarkering die je waarschuwen voor gladheid, een parkeergarage die fungeert als zonnepaneel, of voetpaden die voetstappen omzetten in elektriciteit. Future of Highways onderzoekt de trends die wegen veranderen, nu en in de toekomst: de klimaatverandering, verstedelijking, technologische innovatie, demografische verschuivingen en het veranderen van gedrag van reizigers. Een inzicht in deze trends is cruciaal willen we het reizen gaan herdenken en onze snelwegen ‘future-proof’ maken. Wegeninfrastructuur wordt veerkrachtig, energie-efficiënt en duurzaam.

bron: https://focusophasseltspecials.wordpress.com/

www.wegenbouw.be/bedrijven/limburg
nivelleringswerken Martens Wegenbouwnivelleringswerken Martens Wegenbouw
asfaltmachine met een 3D millimeter nauwkeurige GPS aansturing - Hoogmartens Wegenbouwasfaltmachine met een 3D millimeter nauwkeurige GPS aansturing - Hoogmartens Wegenbouw