De nieuwe polyvalente werkplaats van de NMBS in Aarlen is een sterk staaltje vakmanschap. Tientallen motorwagens, locomotieven, motortreinstellen en voertuigen zullen hier jaarlijks een onderhoud krijgen. Voor de nieuwe werkplaats is alleen de beste kwaliteit tegen de scherpste prijs goed genoeg. De stevigste afvoergoten zijn dan ook een voorwaarde voor een project van deze orde.
De vroegere werkplaats van Stokkem krijgt een waardige opvolger. Deze onderhoudssite voor wagons en locomotieven dateert uit 1929. Nagenoeg een icoon uit de jeugdjaren van de Belgische spoorwegen. Jammergenoeg is de werkplaats verouderd en aan vervanging toe. Om een kwalitatief bestek op te stellen, werd de werkplaats onder de loep genomen. Sterke en zwakke punten werden bestudeerd om tot een nieuw, duurzaam ontwerp te komen.
De hal van de nieuwe werkplaats wordt een solide constructie, zoveel is duidelijk. Net zoals de vroegere werkplaats, moet ook deze nieuwe hal meer dan 100 jaar lang treinen kunnen onderbrengen. Galère en CIT-Blaton slaan de handen in elkaar om een werf te realiseren van de categorie ‘zware voertuigen’.
Stevige, praktische en voordelige afvoergoten
De volledige structuur moet een duurzaam geheel worden. De hal wordt voorzien van 330 meter op maat gemaakte afvoergoten, die lang meegaan en dag in dag uit efficiënt zijn, tegen een sterke prijs: " Om de lange levensduur van de hal te waarborgen, is deze afvoergootlengte een absolute must.
“Het gaat hier om een aanzienlijke investering en we wilden dan ook het geringste resistentieprobleem uitsluiten,?” zegt de ingenieur die door CIT-Blaton werd aangesteld.
De Faserfix F900-afvoergoot bleek al snel de enige coherente keuze te zijn. Ze wordt in Duitsland door Hauraton geproduceerd en in België door Collinet verdeeld; dit is het enige product op de markt dat uit hoog-prestatiebeton (HPB) en uit vezelbeton vervaardigd is. Eens de Faserfix-afvoergoten geplaatst zijn, bieden ze weerstand aan een belastingsklasse tot 900 kN. Hun dikte van 30 mm garandeert trouwens een veel langere levensduur in vergelijking met een klassieke polyester afvoergoot die kan afsplinteren.
Een creatieve oplossing voor de geïntegreerde helling
In de hal bevinden zich 3 sleuven van elk meer dan 110 meter lang. Om de afvoergoten te voorzien van een geïntegreerde helling, geldt echter de voorwaarde dat deze een maximum lengte van 20 meter hebben en dus veel korter dan de 110 meter, waarvan sprake.
Dit werd een uitdaging voor de creatieve ingenieurs van het grote project in Aarlen: ze omzeilden het probleem door om de 20 meter een dalende helling met een stijgende helling af te wisselen.
Zo werd het systeem met geïntegreerde helling een buitenkans voor Paolo Tosatto, werfdirecteur van de tijdelijke vereniging Galère-CIT-Blaton: "Even leek het erop dat we diepe elementen zouden moeten gebruiken met binnenin een helling in beton, maar dankzij Collinet hebben we op mankracht kunnen besparen en de krappe deadlines gehaald.”
50 uur uitgespaard dankzij het snelle Slide-Lock-vergrendelsysteem
De plaatsing van de afvoergootroosters met klassieke spie- en klinkboutsystemen vraagt veel tijd. Gelukkig zorgde het Side-Lock-systeem op de Faserfix ervoor dat dit heel wat sneller ging. De roosters grijpen mechanisch in elkaar waardoor ze perfect en uiterst gemakkelijk geplaatst worden. Na berekening werden er op deze manier maar liefst 50 arbeidsuren uitgespaard.
Dit systeem is bovendien een uitstekend antidiefstalsysteem. Niet alleen zijn ze uiterst moeilijk te verwijderen zonder gereedschap, men moet ook de vier drukpunten van de roosters kennen om ze terug te openen.
Conclusie: deze werf is een succes. De NMBS krijgt een duurzame werkplaats en de aannemers winnen aan comfort en efficiëntie. Paolo Tosatto is uitermate tevreden met deze samenwerking: “Collinet is betrouwbaar, het is een vaste waarde.” De projectmanager van de tijdelijke vereniging Galère-CIT-Blaton bevestigt dit: "De keuze van de leverancier kwam neer op kwaliteit. Ik heb al veel ervaring op de werf met Collinet en we weten dat zij een betrouwbare partner vormen, die foutloos werk levert.”
www.collinet.euwww.wegenbouw.be/bedrijven/759331/deschacht-plastics-belgium-n-v© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer