Vlaamse overheid investeert in fietsinfrastructuur

Gepubliceerd op 29-01-2016 08:00
24 fietsinfrastructuurprojecten verspreid over heel Vlaanderen krijgen samen zo’n 10.706.704,20 euro subsidie. “Goede en comfortabele verbindingen in combinatie met bijvoorbeeld de elektrische fiets maken woon-werkverkeer per fiets haalbaar voor veel mensen”, zegt Weyts. “Net om dat te stimuleren trachten we van onze kant maximaal te zorgen voor comfortabele en veilige infrastructuur.” Vlaanderen subsidieert 40% van de projecten en de lokale besturen en provincies het resterende gedeelte.
bron foto: Roos Groepbron foto: Roos Groep

De helft van alle verplaatsingen die Vlamingen maken bedraagt 5 kilometer of minder, maar toch kiezen we nog te weinig voor de fiets. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil de Vlamingen verleiden om vaker te kiezen voor de fiets, ook in hun woon-school- en woon-werkverkeer. “Goede en comfortabele verbindingen in combinatie met bijvoorbeeld de elektrische fiets maken woon-werkverkeer per fiets haalbaar voor veel mensen”, zegt Weyts. “Net om dat te stimuleren trachten we van onze kant maximaal te zorgen voor comfortabele en veilige infrastructuur.”

Weyts maakt fietsen in Vlaanderen aantrekkelijker door gericht te investeren in vlotte en veilige verbindingen voor fietsers. Concreet maakt Weyts binnen het Fietsfonds € 4.282.681,68 euro vrij voor 24 fietsinfrastructuurprojecten langs Vlaamse wegen. Het bedrag gaat naar 2 West-Vlaamse, 3 Limburgse , 4 Vlaams-Brabantse, 6 Oost-Vlaamse en 9 Antwerpse projecten. Projecten die in het oog springen zijn de Oostrozebekestraat in Meulebeke, de Boskant in Leopoldsburg, 3 fietsostrades in Antwerpen, de Kampenhoutsesteenweg in Steenokkerzeel en de Vasco Da Gammalaan in Gent.

De Vlaamse overheid financiert 40% van de totale investeringskost in 2 schijven. Het resterende bedrag wordt door de provincie en/of gemeenten bijgepast.

 Welke projecten kan u raaplegen in volgend document:

www.mobielvlaanderen.be/docs/persberichten/20150110-fietsfonds.pdf