Dat Treco niet meer in optimale gezondheid verkeerde was al langer bekend. Als we er even de cijfers uit de Trends Bouwkroniek Top Bouw 2004 op naslaan zien we dat het Treco in 2002 een omzet realiseerde van 91.104.000 euro tegenover nog 109.241.000 het jaar voordien, hetzij een terugval van 16,6%. Het netto resultaat verslechterde van 455.000 euro winst naar 3.869.000 euro verlies in 2002. Over de cijfers van 2003 beschikken we op dit ogenblik nog niet, maar gezien de malaise op de bouwmaterieelmarkt vorig jaar, valt er weinig goeds te voorzien. Eerder dit jaar besliste Caterpillar dan ook dat er een nieuwe partner moest worden gezocht om het bedrijf uit Overijse vlot te trekken.
Er circuleerden in dat verband drie namen. Vooreerst was er Alcopa, de holding van de familie Moorkens. Alcopa heeft overigens met MT Lift (Moorkens-Treco) al een joint venture voor de distributie van de Mitsubishi-Caterpillar heftrucks.
Een tweede kandidaat was de Nederlandse Caterpillar-importeur Geveke Zwaar Materieel, zelf begin vorig jaar ingelijfd bij de machtige Pon-Groep, die ooit begon als Nederlands importeur voor Volkswagen, maar intussen alle producten uit de Volkswagen-groep onder zijn vleugels heeft. Ze zijn ook o.m. de Nederlandse importeurs van MAN en van Continental banden, om in de automotive-sfeer te blijven. Pon is echter in nog heel wat andere sectoren en in heel wat andere landen actief. Geveke is overigens niet enkel Caterpillar importeur voor Nederland, maar ook voor het grootste deel van Scandinaviƫ.
Een derde naam die circuleerde was die van de Franse Caterpillar-importeur Bergerat-Monnoyeur, die volgens veel insiders het minste kans maakte. Maar uiteindelijk wordt Bergerat-Monnoyeur toch de nieuwe partner van Treco, zo werd vorige week aan het personeel van Treco meegedeeld.
Veel meer dan dat is er vandaag nog niet bekend. Hoe groot het aandeel van Bergerat in Treco wordt bijvoorbeeld, weten we nog niet, maar het is duidelijk dat het om een meerderheidsparticipatie gaat.
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer