Na minder dan 3 maanden werkzaamheden, en 23 dagen vroeger dan gepland, is de start- en landingsbaan 25L/07R weer beschikbaar op volle lengte. De gunstige weersomstandigheden de afgelopen maanden hebben het toegelaten om sneller dan gepland te werken. Tijdens de werkzaamheden waren er ook geen onvoorziene problemen die het werk konden vertragen.
Energiezuinige materialen
Bij de keuze van de materialen en inrichting werd gekozen voor de nieuwste technieken en innovaties om het vliegverkeer veilig en efficiënt te laten verlopen. Voor de bebakening op de baan is gekozen voor energiezuinige LED-lampen in plaats van halogeenlampen. Op de baan is de nieuwe techniek van grooving gebruikt. De 85.000 groeven staan op 3 à 4 centimeter van elkaar over de hele lengte van de baan. Dit heeft als voordeel dat het regenwater makkelijker kan wegvloeien. De banden van vliegtuigen hebben ook een betere grip op de baan in slechte weersomstandigheden en slijten minder snel.
Tijdens de werkzaamheden werd het afgeschraapte asfalt gemalen om te hergebruiken in de fundering. Op deze manier werd niet alleen 100.000 ton afval vermeden, maar hebben ook 4.000 vrachtwagens minder moeten af- en aanrijden op de werf. Een CO2-besparing van 860 ton.
Welke werken werden uitgevoerd?
• 200.000 m² asfalt, lagen van 12 cm dik, gestript en vernieuwd
• 60.000 m² verharde bermen langs de startbanen afgebroken en heraangelegd
• 218 kilometer kabels hernieuwd
• 7 kilometer kanalen die regenwater laten afvloeien, afgebroken en heraangelegd
• 9 kilometer riolen gerenoveerd
• Waterdichte bekleding van tunnel onder de N227 vervangen
• 1.300 lampen vervangen door LED-lampen
De film kan u bekijken via volgende link:
www.youtube.com/watch?v=5EMMesd2pvs (lange versie)www.youtube.com/watch?v=4Wdf7NXmf_c (korte versie)© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer