Net als de transportsector zal ook de bouwsector vanaf 1 april 2016 onderhevig zijn aan de kilometerheffing voor vrachtwagens en bestelwagens boven 3,5 ton. Registratie van het aantal kilometers op de zogenaamde tolwegen: de snelwegen, de meeste gewestwegen en sommige belangrijke gemeentewegen zal gebeuren via een ‘Onboard unit’ die vanaf oktober te verkrijgen is. Bouwunie is verheugd dat de informatie over deze units tijdig verspreid wordt en hoopt dat dit gevolgd wordt door een duidelijke informatiecampagne niet alleen naar de transportsector maar ook naar de bouwsector.
“De beslissing van de kilometerheffing treft niet alleen de transportsector maar ook de bouwsector, zegt Jean-Pierre Waeytens, secretaris-generaal van Bouwunie. We zijn tevreden dat er vandaag duidelijkheid is over het systeem van de Onboard units voor de registratie van het aantal kilometers. Maar we betreuren dat er op dit moment nog veel onduidelijkheid is over de kilometerheffing zelf. Spijtig genoeg zijn alle details nog niet gekend.” Wat wel al bekend is, en dit betreurt Bouwunie ten zeerste, is dat de kilometerheffing gelijk staat aan een kostenstijging voor de bouwbedrijven.
De huidige compensaties via de afschaffing van het eurovignet en de vermindering van de verkeersbelasting met 40%, zijn onvoldoende. Bouwunie berekende, op basis van technische gegevens van haar leden bouwondernemers, dat de invoering van de kilometerheffing een meerkost betekent van enkele honderden tot een paar duizenden euro’s per vrachtwagen. “Wij hopen dat de Vlaamse regering onze opmerkingen ter harte neemt en de meerkost aanpakt”, zegt Jean-Pierre Waeytens.
www.bouwunie.be© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer