Momenteel is het dagelijks filerijden op de ring in Aalst. Bovendien is het op sommige punten bijzonder gevaarlijk om de ring te kruisen. Om die problemen te verhelpen, komt er een tunnel onder zowel het kruispunt met de Gentsesteenweg (N9) als onder dat met de Raffelgemstraat. Deze tunnels zorgen er voor dat het lokale en het doorgaande verkeer van elkaar gescheiden wordt. Tussen de N9 en de Raffelgemstraat zijn er in- en uitritten naar de ondertunneling.
Het kruispunt van de Boudewijnlaan en de N9 wordt volledig heraangelegd. Er komt een grote rotonde met daaronder een tunnel. Het kruispunt van de Merestraat schuift zo’n honderd meter op. Fietsers hoeven het verkeer niet te kruisen en maken gebruik van twee fietstunnels. Ook de viaduct tussen de Ledebaan en de Verbrandhofstraat krijgt een onderhoud. De onderbouw wordt aangepakt en de brug krijgt een nieuw wegdek. Om de veiligheid te verhogen worden er tussen de twee verkeersstromen betonnen stootbanden geplaatst. Verder omvat de opdracht de heraanleg van de Gentsesteenweg tussen de Welvaartstraat en de Sinte-Annalaan. Er komen brede fietspaden, parkeerstroken, nieuwe voetpaden en een gescheiden riolering.
De ondertunneling van de twee kruispunten zorgt ervoor dat het centrum van Aalst minder belast wordt en buurtbewoners minder last hebben van omgevingslawaai. Op het tunneldak van de Raffelgemstraat komt een groendak, met ruimte voor fietsers en voetgangers.
(bron: aswebo.be)
Meer info:
www.ringaalst.bewww.wegenbouw.be/bedrijven/153788/aswebo-n-v© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer