De Vlaamse regering betaalde vorig jaar bijna 7 miljoen euro intresten voor te laat betaalde facturen. Dat is een kwart meer dan in 2013. De grootste wanbetaler is met 82 procent van de verwijlintresten het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken. Vooral het Vlaams Infrastructuurfonds, dat de wegeninfrastructuur en het structureel wegenonderhoud financiert, kampt met betwiste en te laat betaalde facturen. In 2014 voerde dat departement een inhaaloperatie uit, waardoor het aantal facturen en dus ook de kans op laattijdige betaling en betwiste facturen stegen.
De Vlaamse regering betaalde vorig jaar bijna 7 miljoen euro intresten voor te laat betaalde facturen. Dat is een kwart meer dan in 2013. Vlaanderen betaalde tijdens de regeerperiode 2009-2014 35 miljoen euro aan zogenaamde verwijlintresten. Dat zijn intresten op te laat betaalde facturen. Dat besluit senator Lode Vereeck (Open VLD) op basis van cijfers van zijn partijgenote, Vlaams minister van Begroting Annemie Turtelboom.
In het verkiezingsjaar 2014 betaalde de Vlaamse overheid 6,8 miljoen euro aan intresten voor te laat betaalde rekeningen. Dat is een kwart meer dan in 2013. Voor en na de verkiezingen wordt traditioneel voorzichtig begroot en wordt een deel van het budget geblokkeerd om te vermijden dat ministers in een verkiezingsperiode nog snel geld uitgeven. Daardoor bleven sommige facturen liggen.
De huidige Vlaamse regering wil niet-betwiste facturen binnen 30 dagen betalen. De verwijlintresten moeten naar beneden, stelt het Vlaams regeerakkoord, want ‘elke euro besteed aan verwijlintresten is een euro die niet besteed kan worden aan investeringen.'
Turtelboom zet stilaan de stap naar elektronische facturatie, waardoor rekeningen sneller verzonden en betaald moeten worden. Een aantal diensten van de Vlaamse overheid verzenden vanaf deze maand hun rekeningen al elektronisch. Turtelboom noemt het een ‘complex project’, want zowel de overheid als de leverancier moet in staat zijn die elektronische facturen te verwerken.
‘We kunnen de verwijlintresten niet tot nul herleiden, want dat zou veronderstellen dat er geen betwistingen meer zijn’, zegt Vereeck. ‘Maar we moeten wel proberen andere verwijlintresten te vermijden. Daarvoor is het belangrijk dat een degelijk systeem van elektronische facturatie spoedig wordt ingevoerd.’
(bron: Belga/Tijd)
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer