De Vlaamse ministerraad startte vrijdag om 10 uur, maar pas 's avonds bereikte de coalitie van N-VA, CD&V en Open VLD een akkoord over het dossier noord-zuid Limburg. In de loop van de dag werden enkele voorstellen technisch nog verder verfijnd, waardoor pas laat de definitieve knoop kon worden doorgehakt. De noord-zuidverbinding is een belangrijk element voor de economische heropleving van Limburg, dat getroffen is door het vertrek van Ford Genk. De Vlaamse regering koos al in 2008 het tracé voor de verbinding, maar de Raad van State vernietigde in 2013 de plannen voor een omleidingsweg rond Houthalen-Helchteren. De vorige Vlaamse regering werkte daarom een nieuw plan uit, waarbij de keuze voor het tracé met een pak milderende maatregelen gepaard ging. Vrijdag moest via een ruimtelijk uitvoeringsplan de juridische basis voor de aanleg van die omleidingsweg worden gelegd.Daarbij moesten een heel aantal belangen worden verzoend. De N-VA legde de nadruk op het economisch belang en benadrukte tegelijkertijd op natuurcompensaties. Voor CD&V waren vooral de behoeften van de landbouwsector en de natuur belangrijk. Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) zegt 'tevreden te zijn dat de Vlaamse regering een belangrijke stap heeft gezet in een betere ontsluiting van Limburg.'
Het dossier van de Limburgse Noord-Zuidverbinding sleept al jaren aan. In 2008 besliste de toenmalige Vlaamse regering al om de belangrijke verbindingsas tussen Eindhoven en Hasselt aan te pakken met een omleidingsweg die de dorpksernen van Houthalen-Helchteren ontzag.
Maar in 2013 vernietigde de Raad van State het GRUP en het plan-MER voor die omleidingsweg. Het tracé zou belangrijke schade veroorzaken aan natuurgebieden die beschermd zijn door Europa. De vorige Vlaamse regering werkte een nieuw ontwerp-GRUP uit en koos daarbij voor het omleidingsscenario in plaats van het doortochtscenario (een tracé met tunnels onder het centrum van Houthalen-Helchteren).
Op 4 april 2014 werd het GRUP met het omleidingstracé voorlopig vastgesteld. Nadien volgde een openbaar onderzoek waarin 27 opmerkingen, bezwaren en adviezen werden geformuleerd. Volgens minister Schauvliege is de regering tegemoetgekomen aan die opmerkingen. "Zij hebben er wel toe geleid dat een aantal stedenbouwkundige voorschriften scherper werden geformuleerd", aldus de CD&V-minister.
Na een lange dag van vergaderen en druk overleg heeft de Vlaamse regering vrijdag de knoop doorgehakt. Het dossier ligt gevoelig omdat rekening moet worden gehouden met zowel de economische factoren als de leefkwaliteit van de omwonenden en ook met de natuur en het leefmilieu. Zo bevat het besluit een reeks milderende milieumaatregelen.
Het GRUP gaat nu naar de Raad van State. Over ongeveer een maand wordt de definitieve goedkeuring van de regering verwacht. "Dan kan het Agentschap Wegen en Verkeer het gekozen tracé in detail uitwerken om zo tot een concreet uitvoeringplan te komen. Op basis daarvan zal een aannemer worden gezocht, die een bouwvergunning moet aanvragen. Ook in deze fase volgt nog een inspraakmoment", luidt het.
(bron: Tijd.be / jokeschauvliege.be)
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer