Maar bij de gemeenten is er een terugval van 50 procent, van 1 miljard euro naar 500 miljoen euro. De gemeenten zijn traditioneel de belangrijkste investeerders in wegeninfrastructuur.
‘De terugval is nooit gezien’, stelt Marc Dillen, directeur-generaal bij de Vlaamse Confederatie Bouw. ‘In 2011 waren er in Vlaanderen 874 aanbestedingen voor wegenbouw. Voor de eerste elf maanden van 2014 waren er dat maar 523. Het gaat ook om dossiers voor kleinere bedragen. Bovendien duurt het vaak langer voor er een groen licht komt.’
De impact op de tewerkstelling was groot. In die zeer kapitaalintensieve subsector van de bouw daalde het aantal jobs in Vlaanderen van 8.723 in december 2010 naar 7.155 in december 2014. Het aantal aanbestedingsdossiers voor wegenwerken lijkt uit te bodemen op een veel te laag peil.
Er wordt van uitgegaan dat een aantal bedrijven niet langer hun arbeiders in de (tijdelijke) economische werkloosheid willen houden. De tewerkstelling in de wegenbouw evolueert op middellange termijn vrij lineair met die van de omzet in de sector.
De gemeenten investeren tussen 2014 en 2019 5 procent minder dan in de periode tussen 2007 en 2012. Vooral op wegenbouw (onderhoud) wordt bespaard. Bovendien zijn de uitgaven geconcentreerd in het begin van de lokale bestuursperiode. Tijdens de meeste bestuursperiodes is het nochtans omgekeerd: de investeringen liggen in het eerste jaar na de verkiezingen traditioneel laag, omdat nieuwe projecten nog moeten worden opgestart. Voor deze bestuursperiode geldt dat dus niet.
De Vlaamse Confederatie Bouw dringt er bij de overheden op aan deze situatie te keren. Zoniet zal het jobverlies in de sector onverminderd voortgaan. Concreet dringt de VCB aan op de volgende maatregelen:
* De 320 miljoen euro die de Vlaamse regering jaarlijks reserveert voor rioleringswerken (ook gemeentelijke), moeten effectief vastgelegd geraken. Vergunnings- en onteigeningsprocedures bemoeilijken dit vaak. Maar de Vlaamse overheid is nu niet alleen bevoegd voor het vergunningen- maar door de zesde staatshervorming ook voor het onteigeningsbeleid. Dit moet ervoor zorgen dat de investeringsbedragen die gebudgetteerd zijn, maximaal worden vastgelegd.
* Het gemeentelijk investeringsfonds dat de nieuwe Vlaamse regering vanaf dit jaar wil instellen, moet voldoende ruim zijn. Dit fonds biedt als voordeel dat gemeenten deze middelen uitsluitend voor investeringen kunnen gebruiken. De Vlaamse overheid moet er met name voor zorgen dat bij de rioleringswerken die zij samen met de gemeenten uitvoeren, niet worden geblokkeerd omdat de gemeente stil zit en niet mee wil investeren.
* Jaarlijks komen er ongeveer honderd miljoen euro bij in het FFEU (Financieringsfonds voor Eenmalige Investeringsuitgaven) vanuit onbenutte begrotingsmiddelen uit de begroting van het jaar voordien. De Vlaamse regering moet ze maximaal aanwenden voor de uitvoering van wegenwerken.
* Op iets langere termijn – vanaf 2016 – moet de Vlaamse overheid de inkomsten uit het rekeningrijden voor vrachtwagens aanwenden voor de verbetering van de wegeninfrastructuur, zoals trouwens ook Voka bepleit.
(bron: VCB / Tijd)
Zie ook aflevering Terzake: klik hier© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer