Behalve TripAdvisor voor de horeca zijn ook heel wat gelijkaardige websites in de bouw waarbij klanten van bouwbedrijven, elektro installateurs en architectenbureaus hun mening kunnen geven over de samenwerking en het geleverde werk. Daarnaast geven klanten ook punten voor algemene tevredenheid. Bouwunie, Nelectra en NAV vinden dit een willekeurige manier van werken. “Iedereen hanteert een ander beoordelingsmechanisme en de reviews zijn dus niet voldoende representatief”, zegt Viviane Camphyn, afgevaardigd bestuurder van Nelectra. Bovendien worden klachten vaak anoniem of onder een valse naam op de sites achtergelaten. Soms gaat het om misnoegde klanten die hun gal willen spuwen of zelfs ex-werknemers die hun voormalige werkgever in een slecht daglicht willen stellen.
Negatieve commentaren, zelfs geruchten die ondernemers lang blijven achtervolgen. “De anonimiteit van het internet trekt vooral mensen aan die hun misnoegdheid willen uiten. Maar dit geeft geen eerlijk beeld van het geleverde werk”, zegt Kris Baetens, directeur van NAV. “Bovendien zijn bij een bouwproject verschillende partners betrokken en een veelvoud aan factoren bepalend voor het eindresultaat. De bouw van een woning is ook erg ingrijpend voor het persoonlijk leven van bouwheren. Dat maakt het, anders dan bij bijvoorbeeld restaurantbezoeken, moeilijk om in het korte bestek van een internetpagina een oordeel te vellen.”
Bouwunie, Nelectra en de Vlaamse architectenorganisatie, NAV geven consumenten het advies om op een andere manier te werk te gaan. Ze raden aan om referenties te vragen aan het bouwbedrijf of de architect met wie ze in zee willen gaan. “Een persoonlijk gesprek met iemand die samengewerkt heeft met de betrokken aannemer, elektrotechnisch installateur of architect, is een veel betere en eerlijkere manier om een beoordeling te krijgen van het geleverde werk en de samenwerking”, zegt Hilde Masschelein, gedelegeerd bestuurder van Bouwunie.
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer