Automatisch screenen en herstellen asfaltwegen

Gepubliceerd op 07-11-2014 09:35
Het herstellen van barsten in wegen is een kostelijke en tijdrovende bezigheid. Daarom werd aan het Georgia Tech Research Institute (GTRI) een systeem ontwikkeld dat automatisch het wegdek screent en barsten in het asfalt opvult.l

Het automatische detectie- en opvulsysteem voor barsten in asfaltwegen staat gemonteerd op een aanhangwagen, die door een auto voortgetrokken wordt met een snelheid van zo’n 5 km/uur. Het detectiesysteem bestaat uit rode en groene LED lichten, die de weg verlichten in twee richtingen (horizontaal en verticaal tegenover het wegdek), en een stereocamera, die telkens twee foto’s tegelijk neemt van het wegdek. De foto’s worden vervolgens door een computer geanalyseerd met behulp van specifieke algoritmes om op die manier een beeld van het wegdek te kunnen vormen met hierop de exacte locatie en vorm van de barsten. Eens een barst gedetecteerd en gelokaliseerd werd, komt het vulsysteem in actie, dat bestaat uit 12 spuitmonden, die op een longitudinaal en transversaal systeem gemonteerd werden en verbonden zijn met een tank met vulasfalt. Het gehele opvulsysteem is te vergelijken met een dot matrix printer, waarbij de weg een blad papier is dat over een draaisysteem beweegt en het vulasfalt de inkt vertegenwoordigt.

Het kleinschalige prototype werd reeds op wegen en parkings in de Verenigde Staten uitgetest. Hieruit bleek dat het systeem barsten tot kleiner dan 3 mm in de weg kan vinden en ongeveer 83% van alle barsten correct opmerkt.

Voor het uitwerken van een systeem op grotere schaal, dienen nog een aantal zaken verbeterd te worden. Het gaat hierbij onder andere om de algoritmes, het detectiesysteem (vb. gebruik maken van een 3D lasersysteem i.p.v. een stereocamera) en het spuitsysteem.

De belangrijkste voordelen van zulk een automatisch detectie- en opvulsysteem in vergelijking met een manuele detectie en herstelling zijn volgens de ontwerpers de volgende:
* Het systeem laat toe om een grotere wegoppervlakte op een kortere tijd onder handen te nemen, waardoor tijd en geld bespaard kunnen worden;
* Er is slechts één operator nodig om dit systeem te bedienen;
* De operator staat niet meer blootgesteld aan gevaarlijke verkeerssituaties en/of giftige asfaltdampen. Dit verhoogt dus de veiligheid van de arbeiders;
* Door regelmatig opvullen van kleine barsten in het asfalt wordt de levensduur van het wegdek verlengd en is er minder snel vervanging nodig.
 

Enkele bedenkingen die bij dit systeem gemaakt kunnen worden, zijn de volgende:
Vuil dat mogelijk aanwezig is in de barsten in het wegdek, wordt waarschijnlijk gewoonweg overspoten in de plaats van verwijderd te worden voor de herstelling van de barst. Dit vuil kan eventueel een negatief effect hebben op het gedrag van de herstelde barst;
Het is uit de beschikbare informatie niet duidelijk hoe snel het vulasfalt opdroogt en uithardt. Om zo weinig mogelijk hinder voor het wegverkeer te veroorzaken, moet de droogtijd van de vulstof zo kort mogelijk zijn.
 

Bron: Technologywatch.be

www.youtube.com/tech-crack-fillerwww.moreinspiration.com/article/5422/automated-pavement