Rioleringsmaterialen Deschacht voor ondertunneling Luchthaven Antwerpen

Gepubliceerd op 29-10-2014 11:00
Vanaf 2016 rijdt het verkeer op de R11 ter hoogte van Luchthaven Antwerpen door een tunnel. De ondertunneling is noodzakelijk opdat de luchthaven zou voldoen aan de internationale veiligheidsvoorschriften. De werken zijn in handen van de tijdelijke vereniging Ondernemingen Jan De Nul NV-Cit BLATON, die op Deschacht rekent voor diverse rioleringsmaterialen.

De Internationale Burgerluchtvaartorganisatie eist dat luchthavens in het verlengde van hun start- en landingsbanen een obstakelvrije veiligheidszone hebben. Dat om vliegtuigen in noodsituaties tot stilstand te laten komen. De R11 (Krijgsbaan) vlak achter de start- en landingsbaan van Luchthaven Antwerpen stond zo'n veiligheidszone in de weg. Door de baan ter hoogte van de luchthaven door een tunnel te laten gaan, komt de nodige ruimte vrij.

420 meter ondertunneling

De tunnel, met aansluitend een af- en toerit in een open sleuf, zal een lengte van 420 meter hebben, de afstand tussen de verkeerslichten die nu het verkeer tegenhouden wanneer een vliegtuig landt of opstijgt. Eens de tunnel klaar is, verdwijnen die lichten dan ook. Het veiligheidsgebied op het tunneldak wordt een omheinde graszone. Naast de aanleg van een tunnel in de R11 komt er een nieuwe fietsverbinding tussen Mortsel en Borsbeek en wordt het kruispunt Krijgsbaan/Heirbaan in Mortsel veiliger gemaakt. De werken zullen in totaal zo’n twee jaar duren.

Jan De Nul en Cit BLATON verkiezen Deschacht

De aannemingswerken voor de ondertunneling gebeuren door de tijdelijke vereniging Jan De Nul-Cit BLATON. Günther Vanden Bossche, projectleider bij Jan De Nul NV: “We bestellen regelmatig materialen bij Deschacht en zijn altijd bijzonder tevreden. Voor dit project werd een order van maar liefst 1600 meter pe- en pvc-buizen uitgeschreven. Ook bestelden we diverse pe-putten en alle toebehoren voor de aanleg van het rioleringsstelsel. De pvc-buizen komen bovenaan in de grond te zitten, de pe-buizen met diameter 315 en 400 mm in de vloerplaat. Momenteel is de dakplaat met een lengte van 320 meter al gestort, maar de werken zijn nog volop aan de gang. To be continued.” Günther en Sébastien Baudoux, projectleider bij Cit BLATON zijn unaniem: “Zowel kwaliteit als service beantwoorden perfect aan de vooropgestelde wensen en eisen.”

 

Over Jan De Nul:  “Mensen en kennis van zaken. Dat is wat Jan De Nul Group sterkt in zijn rol als baggeraar, civiele bouwaannemer en milieubedrijf. Dankzij de gedrevenheid en betrokkenheid van zijn werknemers en door een continue investering in eigen materieel is de groep expert in zijn vak. Samen met zijn klanten bouwt Jan De Nul Group op een verantwoorde manier mee aan verdere economische ontwikkeling.”

Cit BLATON in een notendop: opgericht in: 1865 - aantal medewerkers: 158 arbeiders, 105 bedienden - activiteit: nieuwe gebouwen, renovaties en burgerlijke bouwkunde
 

Bron: Deschacht

www.deschacht.euwww.wegenbouw.be/bedrijven/deschacht
Voor dit project werd een order van maar liefst 1600 meter pe- en pvc-buizen uitgeschrevenVoor dit project werd een order van maar liefst 1600 meter pe- en pvc-buizen uitgeschreven